Tips kring: schemabrytande aktiviteter är inte lätt för alla elever. Problem med förändring eller nya miljöer kan vara orsaken.

Första dagarna på terminen händer det ofta lite annorlunda saker. Vi vill i all välmening börja lite lättsamt och roliga aktiviteter i stället för att sätta igång med lektioner direkt. det är inte lätt för alla, det är inte lättsamt och roligt för alla. Men det kan blir för fler om vi vuxna tänker till!

Det finns många barn och unga, ja vuxna också förstås, som har svårt att bryta rutiner, vardagsstrukturen. I skolan visar det sig ofta vid så kallade schemabrytande aktiviteter, som kan vara temadag, teaterbesök, friluftsdag, avslutning, samlingar i aula, kyrka, på skolgård…, grupparbeten, ja vad som helst som inte är det vanliga.

Det gäller att försöka förstå varför barnet har svårt med detta. Och lösa de problemen eller orsakerna. Inte straffa att eleven inte deltar eller inte kan hantera situationen, i form av vägran, bråk, stanna hemma, blir sprallig, prata oavbrutet, dra benen efter sig…

Ofta underlättar tydlig kommunikation som svarar på var, när, hur, vilka. Det ger struktur och förutsägbarhet. Det kan lösa problem och ge möjligheter att ställa frågor.

Om man är pollenallergisk är det skönt att veta att man ska vara inomhus, har man spring i benen är det nödvändigt att se att man slutar tidigare efter teaterbesöket (som man måste sitta still och tyst på så länge), gillar man inte nya saker kan det vara tryggt att man är i gruppen med Kalle och Stina som man känner och att man ska åka 54:an som man är van vid osv. Informera! Det spar tid och jobb även för dig som lärare, Och frustration…

Det kan också behövas reträttplatser, dvs. vad ska eleven göra om situationen blir övermäktig. Har ni inte talat om det kommer förstås eleven att bli besvärlig till exempel försöka lämna teatersalongen (pga astma eller problem med att sitta trångt), vägra gå vidare på museet, lämna aktiviteten utan att meddela dig som lärare, börja bråka med den som sitter bredvid… Så kom överens om att eleven kan få sluta tidigare, att den kan få gå tillbaka till ingången och lyssna på musik i mobilen, att man kan gå till läraren som alltid sitter i kaféet i skidbacken …

Vid NPF eller släng av är det ofta två orsaker som ställer till vid schemabrytande aktiviteter, i kombination eller bara den ena.

Problem med brist på förutsägbarhet, dvs. att inte veta vad som ska ske – det är viktigt att förstå att man kan älska att se nya saker, få prata med nya människor, uppleva något helt nytt, men man behöver en trygg bas. Man klarar det bara bra om man vet vad som ska ske var, när, hur och med vilka… Om man får en struktur, förutsägbarhet och reträttplats.

Problem med nya miljöer, sammanhang och människor i sig – i det här fallet är det faktiskt så att man inte gillar, inte kan hantera eller blir förtvivlad/frustrerad av nya situationer. Man har helt enkelt svårt att bryta sina vardagsrutiner,  sin dagsstruktur, lämna sin vanliga miljö och att möta nya människor, kanske inte bara nya, utan social interaktion i sig är vansinnigt krävande eller svårt. Här kan det gå bättre om man vet vad ska ske, när, hur och vilka… Men främst för att kunna ha en konstruktiv dialog med sin lärare om hur man kan anpassa aktiviteten! Inte var med på allt , sitta längst ut, gå i förväg, annan mat, ha en reträttplats…

Förståelse, respekt, förtroende, förutsägbarhet, struktur, reträttplatser, information! För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull.

Advertisements

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, oro och nervositet, Pirr, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s