Högaktuellt! Tips för att göra ett skolschema tydligare, enklare och lättare att förstå.

Jaha, då var terminens skolscheman kanske satta och justerade. Eller så pågår pusslet för fullt. Fokus har förstås varit att få till schemat för alla klasser, lärare och elever. Det är lätt att när allt pusslande och fixande är klart känna sig klar. Internt kanske. Men de ska ju också läsas externt. Av föräldrar och elever.

Har du tänkt på vem du skriver till? Din målgrupp? Eleverna? Föräldrarna! Eleverna med särskilda behov? Är schemat tydligt och lättförståeligt för alla? Finns alla förkortningar förklarade?  Finns allt med som behöver vara med? Finns det med intern information eller förkortningar som bara förvirrar för elever och föräldrar? Borde kanske skriva ut dem eller ta bort dem? Här kommer i repris ett tidigare inlägg om hur man kan göra skolschemat enklare och tydligare för alla, men även barn med särskilda behov? Annars kan det bli t.ex. som för den här Prestationsprinsen.

Några tips och idéer för att sätta igång tankarna hos er. Ja, det är inte så här ni får det ut systemet, men det är inte så svårt att ta fram en excel-mall som kan användas av alla som behöver och om och om igen! Om inte er skola kan få fram ett tydligt schema, rekommenderar jag föräldrar att göra ett eget schema! Liten insats, stor skillnad!

  • Färglägg de olika ämnena i olika färger på schemat
  • Skriv ut ämnet Matte istället för Ma
  • Skriv lokalen/klassrummets namn så alla begriper. DZ5 kan möjligen vara OK på gymnasiet, men inte lägre och absolut inte till elever med autismspektrumtillstånd.
  • Skriv hela lärarens namn, Anna och eventuellt även efternamnet istället för initialer
  • Klistra in en bild på läraren på schemat
  • Gör ett schema som är tejpat eller inplastat som ligger på bänken/sitter på skåpet eller eleven kan ha med sig.
  • Använd mobilen. En påminnelse på rasten innan matten. ”Nu ska du ha matte, då är Anna lärare, sen kommer Ralf igen.”
  • Förberedpå morgonen i de lägre klasserna, för elever med särskilda behov i de högre boka in en stund, då ni går igenom dagen och schemat. Fokusera på förändringar. Är det i en annan lokal? Är det en annan lärare? Händer det något ovanligt? Film, besök, diagnos…?
  • Påminn. ”Nästa lektion är matte, då kommer Anna för det är hon som är lärare i matte. Sen kommer jag tillbaka”. Eller ”Nu ska ni iväg och ha matte på våning 5”.
  • Avsluta. ”Då är vi klara med matten och nu går jag. Här kommer Ralf tillbaka”. Eller nu ska ni gå vidare till ….
  • Be föräldrarna om hjälp med att gå igenom schemat inför morgondagen och påminna på andra sätt om ”ovanligheter”.

De flesta förenklingarna av schemat kan göras digitalt. Är det väl gjort så kan lika gärna flera elever, alla(?), få ta del av det. Det här är är enkla exempel på stöd som kan vara avgörande för en del barn, hjälpa många och som definitiv inte stör någon, utan skapar faktiskt förutsägbarhet och struktur för alla. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s