Tips för en inkluderande skolstart. Till lärare och föräldrar till elever med Asperger, andra NPF diagnoser eller släng av. Kanske bara lite pirrig..

Nu börjar det det dra ihop sig, man kan föreställa sig slutet på lovet. Nu är det några veckor kvar till skolstart och upprop. Datumet närmar sig. En del barn, ungdomar och familjer ser fram emot det. Då återkommer en struktur och ordning med rutiner och förutsägbarhet som kan vara svår att få till under lovet.

Men för en del känns det inte lika bra. Det kravlösa lovet, utan tider att passa, helt anpassat efter behov och förmåga är på väg bort. En stor omställning. En svår omställning. En svår utmaning.

Några tips för att underlätta skolstarten för föräldrar och skolpersonal:

Förutsägbarhet – Ta reda på/informera så mycket som möjligt om skolstarten. Använd listan nedan som frågebatteri till skolan eller som checklista inför utskick till eleverna.

Information, gärna i flera former: skrift, bild, tal – Givetvis ska ni få det/skicka ut det skriftligt till alla. Kanske med bilder eller video på platser, lärare eller lokaler, extra viktigt om de är nya. Kanske länkar.

Personligt/Relationer – Kanske bör en del föräldrar och mentorer komplettera annan information med att träffas eller om äldre barn, mentor och elev. Om det inte är möjligt kan man kanske ta det per telefon, sms, skype… ett uppmuntrande välkomnande sms från en lärare kan göra en  avgörande skillnad! Att känna att någon i skolan faktiskt bryr sig. Givetvis kan ett peppande sms från mamma eller pappa också stärka!

För att skapa struktur och förutsägbarhet, samt ge chans till att ställa fler frågor, bör information inför skolstarten innehålla:

  • Vad är programmet? Är det bara ett upprop och lite info eller hel skoldag? Alla aktiviteter och punkter på programmet ska framgå.
  • När börjar slutar det hela och delaktiviteterna?
  • Vem? Kommer de att vara i helklass? Hela skolan? Vem stöttar? Mentor? Med sin assistent? Har det kommit nya lärare? Nya klasskamrater? Några lärare i nya roller?
  • Var kommer det hela att ske? I aula, klassrum, kyrka, utomhus… Var kommer klassen eller det här barnet att vara. Var möter jag min assistent eller mentor för särskilt stöd att klara dagen?
  • Hur? Bara på skolan? Hur kommer ni till och från ängen eller kyrkan? I sällskap med vem? Promenad, buss, bil…
  • Varför? Bra om syftet med de olika aktiviteterna framgår. Genomgång av schemat så ni vet vad, vem och var kring de olika ämnena. Fika och presentation för att lära känna nya lärare och elever. Rektorn talar för att berätta om saker som rör hela skolan i år (ombyggnad av gymnastiksal, nya gungor, rivning av cykelskjulet, möjlighet att delta i fiskeklubb på fritids…) osv.
  • Kontaktuppgifter – för att kunna ställa nödvändiga frågor eller be om något extra stöd. Att läraren går fram och tar en elev på axeln eller tittar en elev i ögonen, kan göra skillnad på pirr och trygghet. Eller förklara att man inte gillar trängseln i aulan/på gården, vill sitta nära ett fönster, långt fram… Liten insats, stor skillnad!

Struktur och förutsägbarhet. Nödvändigt för vissa. Underlättar för många. Stör ingen.

Kallelser som ”vi ses kl 9 på skolgården som vanligt” är inte OK. Man behöver inte ha diagnos för att tycka det är pirrigt. Hur hittar jag min lärare/mentor där? Ska jag hitta honom? Ska vi till klassrummet också? Har vi samma? Finns det nya elever?…

Låt oss hjälpas åt att göra skolstarten så bra och smidig som möjligt för alla elever och familjer. Ger skolan, rektorer, lärare, mentorer, assistenter bra, fullständig och relevant information blir det inte bara enklare och bättre förutsättningar för elever och föräldrar. Utan också för skolan själv.

För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull.

Titta gärna igenom mitt inlägg om en inkluderande avslutning. Finns mycket gemensamt.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, oro och nervositet, Pirr, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Tips för en inkluderande skolstart. Till lärare och föräldrar till elever med Asperger, andra NPF diagnoser eller släng av. Kanske bara lite pirrig..

  1. supermamsen skriver:

    Åh vad bra tips! Min 13-åring ska byta skola nu till 7:an. Jag ska maila och ställa de frågor du tipsar om. Då kanske vi kan lyckas få C till skolan igen efter nästan ett helt läsår som hemmasittare. Tack!!!
    (www.supermamsen.wordpress.com)

  2. Anna Liljeberg skriver:

    Ååå det här kommer jag att ta till mig både som själv diagnoserad med ADD och på mitt jobb som pedagog tycker att man någon gång borde ta lärdom och hjälpa dom diagnoser i skolan det missas mycket idag i skolan det ser jag då både jag själv har barn i skolan vi måste börja sätta in dom resurserna någon gång och få börja med extra stöd i skolan i tid!

    • Tack för positiv kommentar Anna! ja, sprid gärna och ta med dig till jobbet. Och ju fler som tänker och arbetar så här, ju färre behöver särskilt stöd. Mycket borde bara vara normala anpassningar, tycker jag.

  3. Björn Larsson skriver:

    Ärligt talat tycker jag det är onödigt att blanda in diagnoser av olika slag. Det artikeln tar upp tycker jag är vanligt folkvett som, om det följs, gör att alla, även vi utan diagnos, kommer att uppleva att saker och ting går smidigt. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s