Viktigt att alla elever får stimulans att utvecklas så långt som möjligt! Både om man har lätt och svårt för sig…

Som skolan är utformad idag. Och som lärarutbildningen är utformad idag. Och som vi ser på ”elevmaterialet” idag. Så undrar jag om en lärare rimligen kan undervisa 30 elever samtidigt. 30 elever, där det inte alls är ovanligt eller orimligt att några är vad som kallas normalbegåvade, några särbegåvade och några svagbegåvade. Och med största sannolikhet några diagnoser eller släng av…

Ändå står det i skollagen 3 kap 3 §:

Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.

Läste på Filurums facebooksida att en familj i Göteborg anmält en skola till Skolinspektionen för att deras barn (som har lätt för sig) inte fått förutsättningar att utvecklas så långt som möjligt. Och skolan fick kritik. Det är intressant. För vi har ju sett otaliga exempel på kritik från Skolinspektionen vad gäller särskilt stöd till elever med annorlunda funktionsuppsättningar som diagnos eller släng av. Och det är ju helt enkelt så att extrem begåvning, eller kanske bara hög begåvning, faktiskt är en annorlunda funktionsuppsättning…

Det måste ske en förändring. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Viktigt att alla elever får stimulans att utvecklas så långt som möjligt! Både om man har lätt och svårt för sig…

  1. Har nu, under lång tid tittat in här lite då och då. Det är en fantastisk blogg att följa som verkligen kommer med konkreta tips på hur man kan hantera olikheter hos alla människor. Många av de saker som anses behövas för barn med olika typer av diagnoser eller syndrom, är sådant som alla kan ha hjälp av. Det finns knappast någon som mår dåligt av förberedelser eller att få behandlas utifrån vad man behöver just den dagen. Jag rekommenderar alla att läsa denna blogg och hoppas den kommer finnas under lång tid.

  2. Ninna skriver:

    Det är nog många barn som har det jobbigt i skolorna nu för tiden. Stora klasser. Stress och press från olika håll. Det behövs det nog ingen NPF-diagnos för, även om det gör saken ännu värre.

  3. muffinshow skriver:

    Jag var lärare en gång. En stark anledning till att jag slutade var det omöjliga med att vara ensam med 32 elever i en klass med jättestort kunskaps- och förmåga-att-koncentrera-sig-spann. Bra blogg. Tack!

    • Tack för beröm! Det stärker och motiverar. Jag förstår din situation. Tror vi måste förändra från många håll. – Förändringar i skolsystemet t.ex. klasstorlek!
      – Bättre utbildning till samtliga lärare om NPF och andra funktionsuppsättningar.
      – Och därmed kanske också sista delen kan falla på plats rätt och tillräckligt med stöd till eleverna, vare sig vi vill kalla det särskilt eller normalt…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s