Lotta Abrahamsson, bra tips och insikt kring elever, barn, ungdomar med Aspergers och ADHD

Vi känner alla någon med diagnos eller släng av. Vi kanske inte vet om det. Vi kanske inte har med det att göra. Men det är ändå vårt ansvar att bemöta dem bättre!Det här skulle jag vilja att varenda lärare, rektor, mamma, moster, granne, farsa, farbror, scoutledare och busschaufför tittar på. Men absolut varenda pedagog. Ni kommer att möta de här barnen!

Lotta Abrahamsson, autismpedagog, arbetar med barn med särskilda behov. Elever med Autism Spektrum Tillstånd (hon kallar det inte nedsättning). Hon var en framgångsrik VD som startade upp flera företag och virvlade på i full fart.

Rätt som det var ställde hon sig frågan, är det roligt på jobbet? Nej. Det var roligt då jag extraknäckte som lärare under pluggtiden. Hon sa upp sig från välbetalt arbete och började som obehörig lärare för en grupp med ADHD killar. Och på den vägen är det. Det tror jag många ungar ska skatta sig lyckliga för!

Hon har som vuxen fått diagnoserna ADHD och Aspergers, som hjälpt henne till en större  självkännedom. Något hon insett att hon saknade som barn. Hon pratar också mycket om hur viktigt det är för de här barnen. Att förstå sin funktionsnedsättning och hur den påverkar just dem. Ingen är den andre lik.

Här är ett mycket bra föredrag om hur det är att ha dessa egenskaper och sätt att tänka, hur man kan se och hjälpa elever som tänker annorlunda och många, många exempel, tips och strategier. Det är från en seminarium som heter ”ADHD – hjälp hur gör man”. Det finns i tre delar på UR Play:

  • Del 1 (55 min)- ganska mycket om henne själv och hur hon upplevt sina begränsningar.
  • Del 2 (40 min) – vad asperger och ADHD innebär och många, många bra exempel på situationer med elever, varför de kanske uppstår och hur man kan hantera dem.
  • Del 3 (40 min) – som del 2, mycket om stress, energitjuvar, planering, checklistor, och förförståelse.

Om du inte är typen som läser, så titta på de här. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, Familjeliv, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Lotta Abrahamsson, bra tips och insikt kring elever, barn, ungdomar med Aspergers och ADHD

  1. Oj, men tack för att du länkade upp den. Den gjordes för så länge sedan nu (och jag har själv aldrig vågat se den..*s*). Roligt att den ff uppskattas..:)

    • Tack själv Lotta! Du förklara ju så bra!!!

      Jag la upp länk till det här redan 2011, men tyckte det var dags igen. Ständigt aktuellt. Så många, ja vi alla, måste förstå mer av alla fördelar, och baksidor, av diagnoser och släng av….

      Så jag länkar nog igen om ett tag 🙂

  2. TantAgda skriver:

    Jag fick en helt annan förståelse om hur det är att leva med ADHD. Jag som trodde jag hade full insikt i sonens problematik- jag har ju inte fattat nånting ju!!!! Hjälp vilket uppvaknande…. Men bättre nu än aldrig ;-/

  3. Ninna skriver:

    Jättebra det här! Tack för länkarna och informationen!

Kommentera

