Alla sorters hjärnor och sätt att tänka behövs! Vi tar inte vara på vara smarta ungar i dag.

Vi måste ta vara på alla sorters hjärnor. Det finns barn i ena ändan av autismspektrum som aldrig kommer att växa upp och kunna tala eller förändra världen, men i andra ändan finns de lite speciella, inte sällan mycket intelligenta ungarna som inte hamnar där dom ska i dag. Dessa barn tänker annorlunda, vi behöver folk som tänker annorlunda, annars får vi inga nya briljanta banbrytande vetenskapsmän, läkare, kompositörer, konstnärer…

Ja, bland annat detta säger Temple Grandin, som jag skrivit mycket om tidigare, i ett föredrag på ted.com. Hon talar om bildtänkare (som hon själv), mönstertänkare, ordtänkare och alla möjliga sorters annorlunda sätt att tänka och se världen. Till exempel att vara extremt känslig för beröring, ljus, ljud eller lukt. Vi behöver dem!

Skolan måste bli bättre på att ta hand om alla sorters begåvningar. Särskilt lite speciella intelligenta barn som de med autistism och aspergers. Om ett barn snöat in på racerbilar, använd racerbilar till alla ämnen i skolan. Skriv om racerbilar, räkna på racerbilar säger hon engagerat. Själv tänker jag att bara fantasin sätter gränser för hur vi kan ge barn kunskap och vi vuxna nog når dessa gränser tidigare än din elev eller ditt barn.

Här är föredraget, 19 minuter långt underbart föredrag av Temple Grandin:

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, Familjeliv, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, oro och nervositet, Samhälle, Särskilda behov. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Alla sorters hjärnor och sätt att tänka behövs! Vi tar inte vara på vara smarta ungar i dag.

  1. Marie skriver:

    Visst är det ! Jag jobbar med pedagogiska barnböcker, läromedel och lite annat. Jag tog fram ett material som jag kallar ”Motivatorn” som bygger just på det här med specialintresse. Anpassade uppgifter i de olika skolämnena som bygger på tex hästar, bilar, nåt dataspel, andra världskriget. Tio stycken specialintressen var tanken, med fem anpassade arbetsblad i fem olika skolämnen, med handledning på hur man kan väva in både slöjd och idrott i det hela.
    Men inget förlag nappade, inte ens SPSM…
    Så nu ligger det mest och skräpar i datorn.
    Det förlagen inte förstår är att det hade kunnat användas med stor framgång på alla elever, men på de inom NPF i synnerhet.

    • Ninna skriver:

      Ge inte upp om det! Jag tror det är något som skulle vara till stor nytta och glädje! Kanske var det så att tiden inte var mogen. Du kanske bara behöver ändra titel eller upplägg eller nåt!
      Och vi är en hel del personer numera som försöker sprida insikterna om de positiva egenskaper som kommer med ADHD, Asperger etc.

  2. Ninna skriver:

    Jag började skriva en kommentar här. Det urartade. Blev låååååångt. Ett eget inlägg kanske…
    Ändå ville jag bara hålla med om det du skrev. Vi MÅSTE se andra för vad de är och vilka oerhörda tillgångar som finns. Vilken kapacitet det finns! Uppfinningsförmåga, iderikedom, fantasi. krativitet, uthållighet erc etc
    Utan dessa personer – adhd, asperger, autister med flera – så hade nog mänskilgheten inte befunnit sig där den är idag (på både gott och ont), utan forfarande suttit i grottorna och tyckt allt var så förträffligt så det kunde ju få fortsätta på det viset i 100 000 år till.

    För övrigt var det nog en ADHD som hade bråttom, som uppfann hjulet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s