Apropå flickor, pojkar och ADHD i P1:s tendens och Skolministeriet. Vi ska inte missa en enda unge, oavsett kön.

Har funderat vidare. Tror vi gör en farlig tankevurpa som inte gynnar barnen…. så här tänker i alla fall jag:

Flickors typiska ADHD-symtom är annorlunda än pojkars typiska ADHD-symtom hävdar många. Det är säkert sant. Flickor och pojkar är olika inte bara vad gäller ADHD symtom, så varför inte även i den frågan. Och det är värt att förstå mer om. (Mitt problem med programmen var egentligen inte temat i sig, utan att det inte levde upp till temat, de tog inte upp det som är specifikt för flickor)

Sen går ofta resonemanget, till exempel i radioserien från Tendens och Skolministeriet såhär: Vi säger att flickor oftare håller kaoset inom sig, vill inte visa sina problem, kämpar hårdare för att lyckas i skolan. Att vi är vana vid den typiska hyperaktiva pojken som studsar, pratar, har idéer, full fart och helt enkelt inte bryr sig att vara till lags och att lyckas i skolan. Därför missar vi tjejerna. Och tjejerna får därför inte hjälp.

Här finns rent teoretiskt flera möjliga ”felkällor”till exempel:
(Jag kallar förenklat de typiska flicksymtomen ”lugna” och de typiska pojksymtomen ”studsboll”. )

  1. Vi tror vi att pojkar är studsbollar. Det kan bero på att vi missar de lugna killarna.
  2. Vi missar tjejerna, som är lugnare. Men vi kanske faktiskt fångar upp studsboll-flickor.
  3. Vi, i alla fall i programmet, fokuserar på genusskillnader dvs flickor respektive pojkar. Enligt 1 och 2 ovan har vi definierat flickor som lugna och pojkar som studsbollar. Vi ser att de lugna flickorna missas. Och drar slutsatsen att vi missar flickorna. Men egentligen missar vi de lugna, oavsett kön…

Om vi istället för genus fokuserade på att sprida kunskap om att det finns många olika symtombilder vid ADHD, oavsett kön, så skulle vi kanske se att vi missar de lugna och många andra symtombilder vid ADHD. Det tror jag är väl så viktigt, om inte viktigare, att ändra på. Då kommer vi att fånga upp de missade flickorna… och pojkarna!

För våra älskade ungars skull, inte pojkarnas, inte flickornas, utan för allas skull.

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, barn, Funktionsnedsättningar, kreativitet, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Apropå flickor, pojkar och ADHD i P1:s tendens och Skolministeriet. Vi ska inte missa en enda unge, oavsett kön.

  1. Zamira skriver:

    Jo tack, dottern kan/orkar inte lyssna så länge, men då drar hon sig in i sig själv, alltså utmärkt tyst flicka att sätta bredvid den stökigaste (pojken i detta fall) kanske inte helt optimalt för ett barn med ADHD.
    ”Men det blir enklast så” sade läraren… SUCK

  2. Mamma2 skriver:

    Det gäller nog även pojkar/flickor med autism.
    En av mina pojkar är mer… som jag upplever att det skrivs att flickor med autism är.

    Har jag fel!? Jag tänker bland annat på specialintressen. Flickors specialintressen är inte lika ”tydliga” som pojkars. Men jag tror att det finns pojkar som har autism men som är svåra att upptäcka. Att dem är mer som tjejerna med autism.

    Rätta mig gärna om jag har fel 🙂
    Jag är ny på området.

    • Absolut Mamma2. Jag tror att vi kan göra med för bar n som tänker och gör annorlunda om vi inte utgår från kön eller andra ”fack”. Missförstå mig rätt, men på den nivån den allmänna kunskapen och förståelsen är i skola och samhälle idag. Så gäller det att först få till en allmän förståelse och vilja. Kön, asperger eller adhd, särbegåvad eller svagbegåvad, oro eller pirr i benen – det är nästa steg för de allra flesta.

  3. MariaB skriver:

    Bra! Utan att ha hört/sett programmet kan jag riktigt väl sätta mig in i tänket. Vi har nog samma här i östra grannlandet. Missade lugna typer. Med släng av. Bra att du reder ut resonemangen. Tittar större.

  4. Jeanette sjöstedt skriver:

    Håller med dig till fullo.

Kommentera

