Det är smart att inte försöka, då misslyckas man ju inte.Om effektiva strategier.

Det vi normalstörda kan uppleva som oerhört irrationellt kan upplevas som oerhört rationellt av en som tänker annorlunda. Och om vi bara anstränger oss. Notera om vi anstränger oss, kan vi förstå detta. Det är vi som kan om vi vill.

Men Prestationsprinsen, du har ju inte börjat med mattetalen. Va, har du inte räknat ett enda tal fast genomgången slutade för en kvart sen. Kom igen nu. Så säger fröken.

Eftersom Prestationsprinsen inte fattat eller kanske hört ett dyft av vad fröken sa på matte genomgången, så är det ingen idé att börja räkna. Han kommer att köra fast. Eller om han är en liten begåvad prestationsprins, kanske räkna på sitt eget sätt eller i huvudet (det går ju fortare och svaret får ju fröken ändå, det är väl ändå det som räknas?) Och då blir det bara jobbigt. Bättre att vila huvudet på bänken… Så slipper man räkna om eller skriva hur man tänkte…

Men Prestationsprinsen, har du inte ätit upp än. Bussen går om en kvart. Va, har du inte ens gått upp än! Kom igen nu. Så säger Drottningen.

Eftersom Prestationsprinsen inte orkar med skolan. Så varför gå dit. Han ligger kvar och skolvägrar. Han är ju ändå bara ett problem för alla lärarna. Tycker dom. Egentligen är det ju lärarna som är problemet, de bara tjatar om onödiga saker. Och man måste tänka som alla andra och göra som alla andra istället för att göra saker snabbt och smart. Och så är det massa tråkigt och onödigt som ska göras hela tiden. Och förklarar man det för dom och hur man skulle kunna göra istället, så blir dom bara arga eller suckar. Det är egentligen värst. Suckandet. Och att dom inte försöker förstå, han är övertygad att dom kan om dom bara ville och försökte. Fast det är så dom säger till honom… Ja, lärare är bra konstiga!

Dessa prestationsprinsar har fullständigt rationella och effektiva lösningar på sina problem. Det stora problemet är bara att det är långsiktigt dåligt för dem själva att sumpa skolan och även för Sverige. Vi behöver de annorlunda tänkande för att lyckas med allt vi drömmer om kreativitet, entreprenörskap, initiativtagare… Men det är vi som måste rycka upp oss och lösa detta stora problem. Vi behöver nördarna, geeksen, de annorlunda tänkarna… med eller utan diagnoser eller en släng av…

Om vi alla förstod mer av hur barn och unga som tänker annorlunda (och kanske gör annorlunda med sina tics, står för nära eller konstiga kläder) ser på världen, så skulle vi kanske förstå att försöka förstå dem istället för att se deras sätt som fel, omständligt eller jobbigt. Eller kanske till och med en del av oss ser det som störande. Kanske deras sätt att tänka och förklara skulle hjälpa andra i klassen, gruppen, på avdelningen i klubben… att fatta. Det är kanske inte de som behöver hjälp att fatta utan vi som behöver deras alternativa tänkande och lösningsförmågor. Så i så fall skulle vi alla vinna på att inkludera de annorlunda tänkarna, istället för idag exkludera och ge dem särskilt stöd… För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Advertisements

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Det är smart att inte försöka, då misslyckas man ju inte.Om effektiva strategier.

  1. TantAgda skriver:

    Fjällsemester… Matlag- vilken bra idé tänker den här drottningen… Då får Han full fokus med mig ena dagen, och sen slipper Han gnället om att behöva hjälpa till nästa dag för då är man ju ledig … Visste inte då att själva drottningen skulle bli avis på det andra matlaget- som skrattar, samarbetar och får allt att flyta så bra… Kvar blir våra dagar, med tjat, irritation och dålig stämning… Hur mycket ska man orka? För våra älskade ungars skull??

    • Usch. låter jobbigt Tant Agda. Men jag tänker stilla. Rättvist betyder olika lösningar efter behov. Nästa år kanske Han ska slippa? Inte dela upp efter familj så Han får någon med sig som Han vill imponera/laga mat/vara med? Låta honom bestämma maten och vad han ska hjälpa till med? Kanske bara öppna burkar, duka eller röra i grytorna och du/ni andra gör allt annat… Hoppas du läst mitt inlägg om acceptans, som är sååå svårt för föräldrar till prestationsprinsar. https://prestationsprinsen.wordpress.com/2011/03/28/vad-ar-acceptans-nar-vi-kampar-med-neuropsykiatriska-funktionsnedsattningar/

      • TantAgda skriver:

        Tack för feedback! Visst är svaret hur man ska förhålla sig till krav, gränser och vad man kan acceptera. Ena dagen kan Han allt, nästa dag inte ens borsta tänderna själv… Svårt att hänga med i svängarna bara… Kram ❤

    • Tror det är svårt oavsett om man är ny eller gammal med problemen, med eller utan diagnos. Det jag lärde mig redan utan påbörjad utredning för många år sen: TA TILL VARA PÅ de bra dagarna och plocka med kundkapen till de dåliga! Och var mjuk de dåliga dagarna. Alla vinner på det! Du ditt barn och all dess närhet! Så länge inte samhället ser våra barn eller vuxna heller för den delen måste nån (den här som ofta finns) vara där och hjälpa till att göra det enklare och inte mörkt! För mörkret är inte bra för någon.

      • Tack Svarta tavlan. Kloka ord. Att vara mjuk de dåliga dagarna kan vara svårt, men avgörande för nästa dag. Skolan måste lära sig mer om detta. Straff skapar inte fler bra dagar…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s