Det här med ögonkontakt engagerar. Några fler konkreta tips till pedagoger, föräldrar och andra.

Ögonkontakt underlättar för oss normalstörda. Vi känner oss bekräftade och uppmärksammade. Men problemet är att om man har problem med ögonkontakt så blir effekten den motsatta. Det är nödvändigt att träna normalstörda barn på att titta i ögonen. Lika viktigt är det att låta bli för andra…

Nåväl, några konkreta tips hur du kan få en fungerande dialog utan ögonkontakt:

  • Låt barnet eller ungdomen hålla på med mobilen, TV-spelet eller dataspelet. Det tar fokus från dig och är ett bra och naturligt ställe att fästa ögonen…Eller låt han eller hon pyssla med boken, eller teckningen, eller hunden, eller stressbollen…. eller ge eleven, barnet, ungdomen något att pyssla med lego, slime, stressboll, penna o papper…
  • Passa på då ni åker bil (om ni är ensamma i bilen) eller buss (om det inte är känsliga saker som ingen annan har med att göra). Då sitter man bredvid varandra och det är naturligt att titta ut eller framåt. Eller ta en biltur bara för att, hitta på en anledning eller muta/belöning. Ska vi inte åka och ta en glass? Titta på nya mobiler? Nya dataspel?
  • Sätt er i bredd och du ritar eller skriver ner på pappet eller datorn, kanske mobilen, det som ni kommer överens om eller det du förankrar hos barnet.Ofta bra att sitta vid en dator och hjälps åt att dokumentera det ni talar om, skriv, rita, sätt dit bilder, länkar, dra streck. Resultatet kan bli en lista, seriesamtal, schema… Men ni slipper i alla fall titta varandra i ögonen och budskapet finns att gå tillbaka till.Eller kanske direkt i hans eller hennes mobil, almanacka, kontakter, kanske har han eller hon redan en schema app eller app för tidsstöd eller …
  • Sätt er bredvid varandra istället för mitt emot varandra då ni ska tala, äta,… Vad säger att man ska sitta mitt emot? Ibland kan det bli väldigt naturligt i samband med måltider, ibland är ätandet en sådan ansträngning i sig att det är sämsta tillfället för diskussioner…
  • Gå en promenad, sätt er och fiska, ta en cykeltur, spela badminton, bygg en snögubbe…

För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, psykisk ohälsa, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s