Tips till pedagoger, och annan skolpersonal, om ögonkontakt och asperger, ADHD och andra NPF. Ja, även hemma, på träningen, på kören, scouterna…

Prestationsprinsen har asperger. Han tittar inte Björn i ögonen. Björn säger att han måste göra det. Man måste ha ögonkontakt. Det är så andra förstår att den som lyssnar är intresserad och verkligen lyssnar.

Det tycker Prestationsprinsen är konstigt. Han lyssnar med öronen, inte ögonen. Han tittar med ögonen. Och när man tittar ser man många saker. Och om både måste se många saker och samtidigt lyssna på många ord. Ögonkontakt, det blir det väldigt många intryck. Väldigt många intryck måste bearbetas. Björn vill att Prestationsprinsen ska fånga alla ord och förstå dem, samtidigt som han ska sortera bort alla synintryck. Det tycker Prestationsprinsen är väldigt jobbigt. Det är lättare om man tittar bort på en enda sak. Han gillar få ord.

Speciellt mycket gillar han när orden finns på papper. Då måste man inte fånga dem i luften då de flyger ur munnen på den som talar, samtidigt som man ska både sortera ut de viktiga orden och förstå vad det är han eller hon säger. Då har den som vill något redan sorterat och ofta rensat bort lite onödiga ord. Det viktiga är kvar, i rätt ordning och hur man ska göra om det är uppgifter.

Prestationsprinsen försöker förklara för Björn att när ord flyger genom luften kan man se saker, man kan rimma, man kan vrida på dem så de blir nya ord. Orden betyder många saker så man kanske tänker på en annan betydelse än Björns, så fortsätter han med sin betydelse, men jag hinner inte växla om till hans och då kommer jag inte ihåg vad han sa innan så ordet blir rätt igen…

Det här har ingenting med intelligens att göra. Men barn och ungdomar med asperger, adhd och andra autismspektrumtillstånd har en unik förmåga att fånga många intryck, andra intryck än de strikt sakliga, att kunna associera intryck och ord till nya intryck och känslor, att vara kreativ…

Så tipset är att när du måste tala, tala med få ord. Det är mycket viktigt. Få ord. Häng inte upp dig på om barnet, ungdomen, eleven tittar på dig eller inte. Om du får ögonkontakt. Be istället på ett trevligt sätt den som lyssnar att repetera, förhör inte.

Det bästa är om du har möjlighet att skriva ner det som gäller. Även här få ord, tydliga instruktioner som svarar på när, var, hur, vem… Kanske i ett sms som kommer rakt in i elevens mobil och lätt kan sparas ner i kalendern och sättas en påminnelse på… För en del barn kan bilder hjälpa. Det är inte så svårt, ta fram mobilen och fota matteboken, labbsalen, kollegan som ska ha hand om utflykten… Eller be eleven om hjälp. Har du informationen digitalt kan du skicka det till många av eleverna. Ingen blir ledsen av tydlig och enkel information. Kanske till föräldrarna?

Man lyssnar med öronen, inte med ögonen. Kräv inte ögonkontakt av den som inte klarar upp det. Ställ krav på dig själv istället. Använd få ord.

För åra älskade ungars skull, ja för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tips till pedagoger, och annan skolpersonal, om ögonkontakt och asperger, ADHD och andra NPF. Ja, även hemma, på träningen, på kören, scouterna…

  1. Mamman skriver:

    Jag vet när min son var yngre, då han försökte gå till skolan. Jag hade noga informerat lärarna om problem och bemötande. De lyssnade inte alls. En lärare krävde att han skulle sitta still med benen och titta rakt fram, när han fick verbala tics så blev hon arg på honom och sa att han störde klassen med sina ljud. Hon sa till honom att vara tyst. Detta minskade ju inte ticsen, utan snarare ökade dem. Även detta med beröring är ju jättejobbigt. En av personalen tog sitt finger och petade till honom, detta upplevde han som en hård knuff. Det förekom även att de i personalen blev arga och skrek samt vid något tillfälle svor åt honom, det kan skrämma mej lite om man funderar på hur de beter sig, även mot barn som inte har särskilda behov. Jag förklarade ju problematiken så noga. Sedan undrade de varför min son blev hemmasittare….Är tacksam för att skolinspektionen ansåg att min son behövde mer särskilt stöd på nya skolan, efter att jag tyvärr var tvungen att gå så långt att anmäla nya skolan, då historien började upprepa sig. Anser att regeringen gjorde fel när de lade ut ansvaret på varje kommun, för alla tolkar skollagen olika och den är mycket svårtolkad. Vill även nämna att jag träffar många eldsjälar i pedagoger och vissa lärare, samt har slutligen fått en bra kontakt med BUP. Snälla alla föräldrar och ni som arbetar med dessa barn som har det lite svårare än andra, sluta aldrig kämpa, de behöver oss så mycket. Var ditt barns språkrör, nöj dej inte med att skolan säjer att de inte har resurser eller att skollagen ser ut så. Det kan vara så att de har fel. Jag har haft turen att träffa några eldsjälar när det gäller min kamp för min son och han försöker så gott han kan att vara inom skolans område med särskild undervisning, ibland går det ganska bra och ibland går det inte alls. Vill bara åter be alla att läsa på om barns svårigheter, särskilt de som är anhöriga och de som arbetar med dessa barn och ungdomar. Tänk också på att alla är inte utredda och att många kan man inte se på att de har ”särskilda behov”, kanske bör man tänka efter en gång extra innan man konfronterar eller tillrättavisar någon. Ge dem en chans. Tack för att du skriver om detta.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s