Men varför placeras de felaktigt i särskola från början!? Enklast så? Kompetensbrist? Billigare?

Skolinspektionens Ann-Marie Begler skriver idag på Svenska Dagbladet Brännpunkt med anledning av rapporten ”Mottagande i grundsärskolan”. Huvudpoängen är att kommuner borde kompensera elever som placerats felaktigt i särskola och nu gått ut. Låter väl bra? Men viktigast är väl ändå inte att kompensera, utan att stoppa detta maktmissbruk!

Begler skiljer på de som byter tillbaka till vanlig skola och de som hinner gå ut:

”De elever som fortfarande är skolpliktiga och börjar grundskolan efter överflyttning får förhoppningsvis det stöd som krävs av kommunen. Skam vore annars. Denna rättighet finns däremot inte för de elever som slutat skolan.”

Jag tror inte att det stödet erbjuds som det ska vid byte. Jag tror att många kommuner just nu när de läser detta står där i skam…

Men jag tycker vi ska tänka på steget innan. Varför hamnar barnet i den här situationen. Jag hör från och läser om många föräldrar som vittnar om skolans brist på kompetens och insikt kring elever som är annorlunda, som tänker annorlunda, som är så smarta att de ger upp, som har det svårt med sin skolsituation, men det inte handlar om utvecklingsstörning. Möjligen en diagnos eller släng av… Ändå kommer särskolan ofta upp som alternativ!

Så skolsituationen blir ohållbar. Och det enklaste är att skylla på eleven. Barnet. Dessutom är det mycket enklare att sänka kraven och målen och skicka elever till särskolan än ge dem det särskilda stöd de behöver för att nå de uppsatta målen… möjligen billigare också…

Så varför tror Begler att kommunerna skulle lyckas vid byte tillbaka till vanlig skola när de inte gjorde det innan? Har de fått ny insikt och kunskap? Har de nu förstått att låta kompetenta utredare göra samtliga utredningar: de medicinska, psykologiska, sociala och pedagogiska utredningar som ska finnas inför att någon ska börja i särskolan. Men denna gång inse att det inte är barnet det är ”fel” på i form av en intelligenskvot utanför den ”normala”. Utan att det helt enkelt är skolan det är fel på, som har så svårt att hantera annat än det ”normala”!

Ibland kanske insikten kommer och rätt stöd erbjuds… men är de då på grund av insikt eller Skolinspektionen? Och gäller det alla elever i kommunen eller de här fallen som kritiserats? Man kan ju undra, för våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Tyvärr är detta inget nytt ämne… tidigare inlägg på samma tema.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Familjeliv, Funktionsnedsättningar, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Men varför placeras de felaktigt i särskola från början!? Enklast så? Kompetensbrist? Billigare?

  1. hedvig08 skriver:

    Skulle kunna skriva mycket … som utredare på BUP känner jag inte igen mig att dessa frågor hanteras lättvindigt varken av BUP eller de kommuner jag möter.

    Jag gissar att ett än större problem i antal räknat är de elever som har en utvecklingsstörning som inte upptäckts, därmed är felplacerade i vanliga skolan. Borde inte de eleverna ha lika stor rätt till ersättning?

    Det är viktigt att skolinspektion gör sitt jobb och att det formella systemet funkar rättssäkert samt att uppenbart felplacerade barn flyttas. Samtidigt är ju begåvning något vi alla har på en skala & dessutom något som utvecklas. Det går ju inte med 100% säkerhet att säga att elev A med IK 70 har en utvecklingsstörning men elev B med IK 71 inte har det något år efter utredning och kanske inte ens vid utredningstillfället … inte heller att elev B med IK 71 lär sig mer i normalskolan än vad elev A gör i särskolan … Ett testresultat på IK 72 gör lätt att man som utredare får ont i magen med tanken på eleven – det är elever som har små förutsättningar att nå alla skolans mål trots stöd på det högre stadierna.

    Känner inte heller igen mig i att man på allvar diskuterar placering i särskola från skolhåll eller tar in elever där innan testresultaten är klara och man har kläm på att begåvningsnedsättning också medför hinder i vardagen. Kan tro att detta var vanligare förr!

    • Tack för din kommentar Hedvig. De flesta placeras i särskolan helt korrekt. Även de placeringar som Skolinspektionen kritiserar kan ju vara riktiga i sig, även om inte utredningen gjorts rätt. Det betyder förstås att i de flesta fall sköts detta bra och professionellt.Och du arbetar då på en sådan BUP-mottagning och kommun. Men barn som har en besvärlig skolsituation hanteras ofta ganska bedrövligt. Inte alla, kanske inte ens de flesta, men många. Alldeles för många.

      Jag vet inte om du läst andra av mina inlägg. Men det du skriver om problemet med att befinna sig på ena sidan IK70 eller andra och vad det egentligen betyder. Det är ganska så precis vad den här bloggen handlar om, även om jag skriver mest om normalbegåvade eller särbegåvade. Och om barn, unga och vuxna som är annorlunda, kanske med en neuropsykiatrisk diagnos. Men jag funderar mycket på vad vi drar för gränser och vad betyder de? Vem är utvecklingsstörd och vem inte? Vem har en autismdiagnos, vem har drag av autism och vem faller bara ut på något kriterie men har ändå svårt i sin vardag? Eller tvärtom, man skulle uppfylla rätt antal kriterier för en aspergerdiagnos, men vardagen fungerar, så vad spelar det för roll?

      Och visst är det konstigt att den som har IK69 anses behöva särskola, men inte den med IK 72. Hur ska den eleven och den skolan lyckas nå målen i ”normalskolan”. Och visst är det intressant att IK ändras, den kan ju gå både upp och ner. Ja, det finns mycket att skriva…

      • hedvig08 skriver:

        Hej igen!

        Roligt att läsa ditt svar. Var en aning trött när jag skrev inlägget i fredags och detaljerna att jag också har barn med AST-diagnos föll bort, liksom att jag följer din fina blogg!

        Jag håller helt med dig att skolsituationen för våra barn sällan är bra. Det är bedrövligt och väldigt tärande & onödigt för barnet ifråga, oss föräldrar och deras syskon … ibland även för skolpersonal! Där gjorde ju Skolinspektionen en bra insats i höstas. I det perspektivet har jag svårare att uppröras över att t ex den sociala utredningen inför placering i särskolan är inkomplett … diagnosen i sig är ju redan ställd och innebär rätt till särskola. Tycker att det är olyckligt att man särskilt lyfter fram elever som felplaceras i särskolan som något extra. Är det värre än att stödet till funktionshindrade hemmasittare kan brista i åratal? Eller att t ex en elev med IK 73, ojämn begåvning och dubbeldiagnos förväntas nå målen i vanliga skolan? Medan det finns helt andra förväntningar på en elev med IK 69, jämn begåvning och utan andra diagnoser … Här rimmar inte LSS personkrets 1 som på diagnosnivå likställer stödet till personer med utvecklingsstörning och AST och skolans krav.

        Apropå ast-diagnos om vardagen fungerar: För att få en asperger diagnos ska symptomen orsaka betydande problem i vardagslivet. Min erfarenhet är att det under utredningsperioden så gott som alltid finns sådana problem, ibland i o f s klokt hanterade så att stöd innebär att konsekvenserna mildras. Det är inte ovanligt att odiagnosticerade föräldrar säger att de känner igen sig när jag återger en utredning som landat en ast-diagnos för deras barn. Jag brukar säga till föräldern ”att om du känner att det är ett problem i din vardag så kan du vända dig till familjeläkaren och be om remiss för utredning. Om du inte tycker det är ett problem så låt det vara tills vidare.”

        Ja, det var några blandade, osorterade tankar i påsk …Tack för utrymmet!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s