Respektera annorlunda barn och vuxna! Alla kan inte skärpa sig, men du som dömer kan.

Läser på M som i underbar facebooksida och blogg. Och känner mig lite träffad. (Handlar om att förr brände man annorlunda (med diagnoser?) på bål, idag tycker många att de ska skärpa sig, hon funderar på vad som är bäst och att det inte finns acceptans för ADHD)

Jag vet att Tina vet att jag inte är emot diagnoser eller tycker att diagnoser är fel. Men jag är ju faktiskt lite kritisk till mängden av diagnoser som ställs… Jag tycker att om vi hade ett mer tolerant samhälle och en mer inkluderande skola, så skulle färre behöva en diagnos. Få en diagnos.

Så jag vill förklara hur jag tänker. Det har ju faktiskt kommit till många nya läsare sista tiden! Jag är kritiskt till mängden diagnoser, men absolut inte till diagnoser i sig. Jag vill kämpa för alla med diagnoser: NPF, psykisk ohälsa eller annan. Jag vill också kämpa för alla annorlunda barn och vuxna, som har delar av det beteende som resulterar i diagnoser, en släng av. Det vill säga oss alla ur någon aspekt. För det är ju det unika som vi ibland hyllar så förutsättningslöst bland forskare, musiker, entreprenörer, idrottsmän… och ibland suckar så djupt över.

Diagnos kan man bara få om vardagen inte riktigt fungerar för en. Och det beror ju på miljön man lever i. Den skapar du och jag. Funkar livet med ens oerhörda begåvning, oro, överskottsenergi, full fart, svårighet att komma igång och avsluta, stress eller whatever  så får man ju ingen diagnos.Och i gränsfallen beror det just på vilka miljöer vi skapar, hur du och jag uppträder.

Jag vill och kämpar för att fler ska få det att fungera i vardagen, på skola, jobb, träning, konferens, släktkalas… och därmed färre ska behöva en diagnos.

Autism, asperger, ADHD är tillgångar. Den som varit deprimerad har mycket att tillföra oss andra. Högsensitiva kan hjälpa oss andra medelmåttor till rätt vin, blanda fantastiska parfymer, bli oerhört skickliga kockar eller musiker. Så fortsätter det. Vi ska ta vara på unika och annorlunda funktionsuppsättningar, idag tycker jag att vi problematiserar lite för snabbt… och ofta…

Jag tycker inte att barn och vuxna med diagnoser är ett problem eller borde skärpa sig. Inte heller de med en släng av eller ovanliga begåvningar som stör oss medelmåttor. Jag tycker att det är vi andra: du, jag, vi som är ett problem och borde skärpa oss.

För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, barn, Funktionsnedsättningar, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, Skolan. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Respektera annorlunda barn och vuxna! Alla kan inte skärpa sig, men du som dömer kan.

  1. Carin skriver:

    Det är olikheterna som skapar samhället och vice versa. Tanken är att just olika
    behov tvingar fram olika förhållningssätt
    Och därmed utvecklas mänskligheten ännu
    mer. Det finns en orsak till allt.

  2. Frida skriver:

    Jag ler när jag läser, du sätter ord på mina tankar. Vi kämpar för våra barn, alla på olika sätt. Men tänk om många kunde stanna upp när de sågar och sågar i en pusselbit som aldrig kommer att passa i det stora pusslet även om motivet är det rätta. Låt det vara bara, låt pusselbiten vara unik på sitt sätt och respektera allas olikheter.

    • Ja, för varför ska vi lägga pusslet efter en färdig mal, målbild. Blir ju mycket mer givande och spännande om det blir något nytt! och vad gör det om inte alla bitar passar perfekt, vi behöver alla lite space…

Kommentera

