Tips för att göra ett skolschema tydligare, enklare och lättare att förstå.

Människor som tänker annorlunda får tänka mycket. De måste ju översätta det som vi normalstörda tycker är tydligt till sitt språk, sitt sätt att tänka. Det tar kraft. Det gäller att få bort allt som tröttar prestationsprinsar. Så orken finns kvar till det viktiga.  Att bli stressad och inte förstå schemat är en sådan sak…

Har du tänkt på vem som ska läsa schemat? Din målgrupp? Eleverna? Föräldrarna! Eleverna med särskilda behov? Är det tydligt och lättförståeligt för alla? Finns alla förkortningar förklarade?  Finns allt med som behöver vara med? Finns det med intern information eller förkortningar som bara förvirrar för elever och föräldrar? Borde kanske skriva ut dem eller ta bort dem? Annars kan det bli t.ex. som för den här Prestationsprinsen.

Färgschema2

Några tips och idéer för att sätta igång tankarna hos er.

  • Färglägg de olika ämnena på schemat
  • Skriv ut ämnet Matte istället för Ma
  • Skriv lokalen/klassrummets namn så alla begriper. DZ5 kan möjligen vara OK på gymnasiet, men inte lägre och absolut inte till elever med autismspektrumtillstånd.
  • Skriv hela lärarens namn, Anna och eventuellt även efternamnet istället för initialer
  • Har läraren ett smeknan så skriv det
  • Klistra in en bild på läraren på schemat
  • Kalla jämna veckor ”J” eller jämna, udda veckor ”U” eller udda. Inte a) eller b).
  • Varför ska vi ha detta klassiska schema med små lådor med text och en tidslinje på kanterna!? Varför inte bara en lista, som en agenda för ett möte?  Underlättar för många!
  • Gör ett schema som är tejpat eller inplastat som ligger på bänken eller äldre elever kan ha med sig. Skicka det som bild till eleven, så kan det bli bakgrundsbild på mobilen.
  • Använd mobilen som stöd. Skicka kalenderhändelser till eleverna. Hjälp dem att lägga in en påminnelse på rasten innan matten. ”Nu ska du ha matte, då är Anna lärare, sen kommer Ralf igen till svenskan.”
  • Förbered på morgonen i de lägre klasserna, för elever med särskilda behov i de högre boka in en stund, då ni går igenom dagen och schemat. Fokusera på förändringar. Är det i en annan lokal? Är det en annan lärare? Händer det något ovanligt? Film, besök, diagnos…?
  • Påminn. ”Nästa lektion är matte, då kommer Anna för det är hon som är lärare i matte. Sen kommer jag tillbaka”. Eller ”Nu ska ni iväg och ha matte på våning 5”.
  • Avsluta. ”Då är vi klara med matten och nu går jag. Här kommer Ralf tillbaka”.
  • Be föräldrarna om hjälp med att gå igenom schemat inför morgondagen och påminna på andra sätt om ”ovanligheter”. Och att lägga in tider i mobilen. Använd kalender, påminnelselistor, appar och bilder.

Gör förenklingarna av schemat digitalt. Om du, eller en kollega, väl gjort ett tydligt schema i till exempel excel, går det fort att uppdatera och göra om. Är det väl gjort så kan lika gärna flera elever, alla(?), få ta del av det. Tipsa mig gärna om bra verktyg!

Det här är är enkla exempel på stöd som kan vara avgörande för en del barn, hjälpa många och som definitiv inte stör någon, utan skapar faktiskt förutsägbarhet och struktur för alla. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Prestationsprinsen

Hjälp skolan funkar inte för mitt barn! Och konkreta vardagstips för att nå barn och unga som tänker, känner och gör ”annorlunda”.

Workshop kring barn och unga
som tänker känner och gör annorlunda,
21 mars i Stockholm.

Den 26 april kör vi Hemmasittardagen igen

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tips för att göra ett skolschema tydligare, enklare och lättare att förstå.

  1. Sanna skriver:

    Jättebra tips! Håller just på att göra ett färgkodat schema till vår egna prestationsprins som började ettan idag…
    Gillar din blogg väldigt mycket, keep up the good work:)

    • Tack! Ja, sådär är det ju. Föräldrar vet många gånger vad som underlättar för sina barn i skolan och kring skolan. Hoppas er skola förstår att du/ni är ovärderliga för er son, er skola och hela samhället dvs mig bland annat!🙂

  2. B E L skriver:

    Tack för jättebra sammanfattning av råd! Fortsätt med detta!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s