Korr i Torsås hotas inte av nedläggning, utredningen föreslår att verksamheten ska få fortsätta försökstiden ut…

Korr i Torsås hotas inte av nedläggning! Vad ajg förstår är det en statlig utredningen som föreslår att verksamheten ska få fortsätta försökstiden ut… Jag gick igång på det jag läste på DN Debatt och twitter mm idag om att online undervisning ska förbjudas och Korrespondentgymnasiet i Torsås läggas ned…

Tänkte skriva ett snabbt inlägg att det är ju åt  skogen. Kan ju vara en bra lösning för särbegåvade elever, elever med diagnos, mobbade, elitsportande osv. Men så tänkte jag att jag skulle glutta i utredningen. Kan inte säga att jag läste den nästan 300 sidor långa utredningen (SOU 2012:76), men sammanfattningen och sidorna om fjärrundervisning och distansundervisning. Jag tyckte det mesta var klokt.Rätta mig gärna om jag missuppfattat.Snabbt och kort inlägg gick också åt skogen…

Utredningen talar om fjärrundervisning, som en undervisningsform där man använder modern teknik, eleven och läraren är skilda i rum men inte tid. det finns en handledare på plats och undervisningen bedrivs i ett klassrum. Distansundervisning innebär däremot att eleven och läraren är skilda i både tid och rum, det är en sorts korrespondensundervisning, men där lärare och elev har tillfälle att kommunicera interaktivt då och då.

Utredningen tycker att fjärrundervisning är att föredra framför distansundervisning. (Låter väl vettigt, det är ju on-line på riktigt, interaktivitet via nätet i realtid.) Men att distansundervisning ska kunna ske i undantagsfall. Det skulle kunna till exempel vara som särskilt stöd eller för elever som elitsatsar på en idrott.

Jag tycker att utredningen är för precis och smal i när fjärrundervisning ska vara tillåten. Jag tycker att den är för snål då den säger att distansundervisning bara ska få ske max två terminer. Jag tycker det är bra att elever som läser på distans ska ha en hemskola som har huvudansvar för elevens skolgång. Jag tycker det är bra att man kan se distansundervisning som en form av särskilt stöd. Jag tycker det är bra att elitsatsande ungdomar får möjlighet att fullfölja sina studier. De två senare påstår DN-debattörerna ska bort…

”Korr i Torsås erbjuder ett alternativ för ungdomar med fysiska, psykiska eller sociala handikapp, liksom för dem som av geografiska skäl eller tidiga idrottskarriärer har svårt att gå i en vanlig svensk gymnasieskola. Om denna skola måste läggas ned kommer många av dessa ungdomar att stå utan andra utbildningsalternativ.”

Utredningen säger också att Korr i Torsås ska få fortsätta sin försöksverksamhet tiden ut. Det ska inte läggas ned. Så varför allt ramaskri? Vad säger att inte Korr i Torsås fortsätter även efter försöksverksamheten men med lite annat upplägg? Det är en utredning som innehåller förslag på förändringar, som efter remissrundan kommer att se annorlunda ut, som kanske regeringen föreslår och som kanske riksdagen antar… (ganska många if-satser som ska uppfyllas….)

Det är toppen att IT-profiler som Joakim Jardenberg, Annika Lidne och Christer Sturmark engagerar sig och visst ska det bevakas och diskuteras så att det finns bra on-line möjligheter får en bred skara elever i många olika situationer. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Funktionsnedsättningar, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, on-line, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolplikt, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Korr i Torsås hotas inte av nedläggning, utredningen föreslår att verksamheten ska få fortsätta försökstiden ut…

  1. Tycker du inte att man ska reagera förrän Korrs nuvarande avtal utgått? Då är det ju lite sent, lättare att påverka nu än senare.

    Ja, det är endast en utredning än så länge. Men om ingen reagerar, ingen säger att distansutbildning behövs, då kommer ju förändringarna verkställas. Klart man måste reagera, föra liv kring frågan och uttrycka åsikter! Annars verkställs förändringar som många motsätter sig. Därav ramaskriet.

    Förändringarna som föreslås är att man, under speciella omständigheter (elitidrottare eller med någon slags diagnos), ska kunna läsa på distans under ett års tid. Ett år. Sedan då? Ska man vara frisk sedan? Eller pensionerat sig från sin elitidrott? Nej, ett år är inte tillräckligt bra. Man måste kunna få en fullständig utbildning på distans.

    Jag förstår inte varför man överhuvudtaget skulle inskränka på valmöjligheterna som finns idag. De är redan begränsade, det behövs utveckling av valmöjligheter, inte nedskärning och restriktioner av de befintliga.

    • Hej Ninjakossan, såklart man ska reagera. Det är därför jag avslutar mitt inlägg med att jag tycker det är toppen att man reagerar och att det ska finnas on-line skola för en bred grupp elever… Jag tar också upp att jag tycker det är för snäv grupp som utredningen kan vara aktuell och att två terminer verkar för kort. Så vi är ju ganska överens om det mesta du skriver. Men, jag tycker att det finns en del bra poänger i utredningen också.

  2. Jardenberg skriver:

    Jag har läst den, och du undertolkar tyvärr. Som jag skriver i min bloggpost handlar det för mig inte om Korr specifikt, utan om att man i utredningen slår fast: ”Slutligen har utredningen fått ett uppdrag att utreda om det fortsättningsvis ska vara möjligt för en huvudman att i likhet med det som sker vid Korrespondensgymnasiet i Torsås kommun erbjuda distansundervisning för elever från hela landet, samt om det bedöms lämpligt, föreslå vilka förutsättningar som i så fall bör gälla för sådan verksamhet. Utredningen gör bedömningen att distansundervisning i den form som bedrivs enligt förordningen (2011:682) om försöksverksamhet med distansundervisning i gymnasieskolan i Torsås kommun inte bör utökas, förlängas eller permanentas.”

    Det betyder i praktiken att en öppen och rikstäckande gymnasieskola som Korr inte kommer att finnas som ett valbart alternativ framöver. Och det tycker jag är helt vansinnigt.

    • Jo, men det står ju ”i den form den bedrivs”… Så på uppdrag av en hemskolor, på entreprenad som utredningen skriver, så skulle Korr ju kunna vara kvar enligt utredningen. Det kanske inte har så stor betydelse för en som behöver skolan pga. idrott på elitnivå. Men för de elever som behöver det som särskilt stöd, tror jag det är en viktig förbättring. Annars lastas ansvaret över på en ungdom som redan har det tufft och föräldrarna får en lärarroll på toppen av isberget det innebär att ha barn med särskilda behov. Men då är det ju bra med debattartiklar som er som påvisar behovet. Jag håller med att det är vansinne om det inte finns online alternativ för dem som behöver det. Så tänker jag!

Kommentera

