Konsekvenstrappor, konsekvenser och straff i skolan – var finns motsvarande åtgärdstrappa?

Ger ett beteende, som vi kanske kallar problembeteende, så kallade konsekvenser för eleven eller rätt till stöd och hjälp i er skola? Om inte, ifrågasätt…

Jag funderar mycket på hur och varför många kommuner och skolor är fast i straff och ett kategoriskt konsekvenstänkande. Med kategoriskt menar jag att vi ser till elevens beteende. Jag skulle oftare vilja se ett relationellt perspektiv, hur uppstod situationen och vad påverkade att det gick som det gick. Då har många ansvar: rektorn som inte satt in det särskilda stöd, som gjorde att eleven var i superstress, kamraterna som subtilt mobbat hela förmiddagen, snöstormen som gjorde att eleven kom för sent och blev så orolig att allt blev för svårt… Vad gjorde och inte gjorde vi vuxna för att förebygga?

OK, det här är vad ni ger skolans personal rätt att göra. Men vad är syftet? Det brukar stå ungefär:

  1. Pedagog talar med elev/berörda elever
  2. Pedagog talar igen med elev, kontakt tas med föräldrar
  3. Pedagog, elev, föräldrar och rektor ses
  4. Elevhälsoteamet kopplas in

Ibland står det överenskommelse, lapp hem, uppföljning inom en vecka, inte sällan står det att föräldrar ska kontaktas för att förstå allvaret, inte för att informera om att eleven kanske behöver stöd, för att informera…

En snabb googling gav med en gång två exempel:

Konstrappa1

 

 

Konstrappa2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Svårt att förstå för en del… Men innan man tar till konsekvenser och straff mot elever, så måste väl vi vuxna ha gjort en rad insatser? Hur problematiskt beteende de än har! Och för varje steg i konsekvenstrappan borde ställas allt högre krav på skolan och de verksamheter den förhoppningsvis samarbetar med (kommun, landsting, föräldrar…). Krav på vilket stöd, åtgärder, förändrade angreppssätt, nya metoder och modeller, attitydförändring (hos skolpersonalen), utbildning, expertstöd osv! Det vill jag se i trapporna!

Många skolor gör redan detta, men långt ifrån alla. Men den stora frågan är varför står det inte i anslutning till konsekvenstrapporna vad eleven har rätt till för stöd och åtgärder innan skolan får ta till nästa steg? För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Familjeliv, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s