Skolan gynnar ångest och samvetsgranna elever, snarare än intellektuellt nyfikna! Detta motverkar djupinlärning enligt ny avhandling.

Jag läste just en intressant artikel om Pia Rosander som doktorerade vid Lunds universitet i januari. (Hennes avhandling finns på nätet) Hon har forskat på vilka personlig egenskaper som dagen skola gynnar och konstaterar:

– Vi har alltså ett skolsystem som gynnar samvetsgranna och ångestdrivna elever, säger Pia Rosander. Det är så klart inte bra för det psykologiska välbefinnandet i det långa loppet om ångesten är en drivkraft. Det innebär dessutom att den så kallade djupinlärningen uteblir. Djupinlärningen sker bäst bland de öppna personlighetstyperna, det vill säga de som drivs av nyfikenhet.

Dagens skola gynnar alltså de så kallade ”duktiga flickorna”. Pojkar har oftare den personlighetstyp som drivs av lust och nyfikenhet och som alltså inte belönas av betygssystemet.

Hm, har vi en skola som ”spelar” på elevernas ångest och som gynnar egenskaper som inte gynnar långsiktig inlärning, undrar jag … Hon konstaterar också

– Mina studier visar tydligt att skolan måste vara mer individualiserad, säger Pia Rosander. Hur fångar vi annars upp begåvade elever med ”fel” personlighetstyp, de vi kallar underpresterare, som har hög begåvning men inte förmågan att t.ex. planera sitt skolarbete?

Pia Rosander menar att lärare i skolan måste få kunskap om att personlighet är något som varken eleven, lärarna eller föräldrarna kan påverka. Det hjälper, enligt henne, inte att man skäller på en slarvig elev och ber honom eller henne att skärpa sig. I stället måste dessa elever få hjälp med exempelvis struktur och studieteknik.

Ja, ja, ja Pia! ”Fel personlighetstyp” borde inte exkludera, skolan ska vara till för alla. Att ”inte kunna planera sitt arbete” ska inte exkludera, vi ska lära dem det på ett sätt som passar dem. Vi ska inte skälla på symtomen utan undanröja problemen eleverna har som orsakar dem med struktur och studieteknik som Pia Rosander tar upp. Men även med förutsägbarhet, lugn och reträttplatser. För våra älskade ungars skull, ja för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, barn, Funktionsnedsättningar, kreativitet, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, oro och nervositet, Pirr, pojkkrisen, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skolan gynnar ångest och samvetsgranna elever, snarare än intellektuellt nyfikna! Detta motverkar djupinlärning enligt ny avhandling.

  1. Eddie skriver:

    Bra inlägg, kan inte annat än instämma. Alla barn är olika och det går inte att förändra, så därför kan inte systemet vara utformat att passa en viss personlighetstyp utan måste fungera för alla!

    • Ja Eddie, tänker på alla som skulle kunna använda sin kunskap och analysera, samt dra superslutsatser om det inte vore att de skulle skrivas ner för hand… Tänker på alla som bara vill skriva eller möjligen avskilt, men aldrig framför klassen osv. Stora klasser och behovet av lättbedömda ”bevis”, som skriftligt prov, gör det tufft för lärare att använda video, muntligt, datorer, skrivhjälp… Men vi går mot rätt håll tror jag, hoppas jag!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s