Tips, argument och länkar kring de striktare, tuffare reglerna kring skolk och olovlig frånvaro. Aktuellt för föräldrar till barn med autism, asperger och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ?

Många föräldrar till elever med autism, asperger och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar blir oroliga då de läser om de tuffare och hårdare tagen kring skolk! Ja. även andra elever med anledning att undvika skolan (mobbning, uteblivet stöd, uteblivna utmaningar…) Speciellt klurigt blir det om de går på gymnasiet där studiemedel riskeras att dras in och med det kanske andra bidrag. Det här inlägget skrevs för ca ett år sedan, men jag har idag uppdaterat det med information som kommit sedan dess bland annat från Skolverket och vägledande beslut från Överklagande nämnden för studiestöd.

Och oron är befogad! Redan idag är det svårt att få såväl grundskola som gymnasium, att förstå sitt ansvar i att ens barn inte går till skolan periodvis eller blivit hemmasittare på grund av just skolan själv. Det finns en stor brist på förståelse och i förmåga som beror på en okunskap från skolans sida.

Mitt tips är att skolk kan aldrig vara annat än ogiltig, olovlig frånvaro. Så se till att frånvaroanmäla ditt barn enligt skolans regler. Antingen anger du tydligt att ditt barn har eller riskerar psykisk ohälsa på grund av brister från skolans sida i det särskilda stödet. Eller så anger du bara det som faktiskt är den fysiska konsekvensen sömnsvårigheter, ont i magen, huvudvärk, (återkommande) förkylningar…

Har ni en bra läkare, på BUP, eller var ni får hjälp, så kan faktiskt läkaren sjukskriva ditt barn om det finns anledning till det.

Går ditt barn på gymnasiet är det viktigt att veta att enligt CSN:s webbplats ”fakta skolk” betraktas inte sjukdom som olovlig frånvaro. Så ditt barn kan inte få indraget studiemedel på grund av sjukdom som frånvaroanmälts. På CSN:s webbsida ”skolk” står att det kan behövas läkarintyg om en elev har stor sjukfrånvaro, men det står också:

”I vissa fall kan det finnas speciella anledningar till att en elev har otillåten frånvaro, exempelvis mobbing. Skolan kan då bedöma att den otillåtna frånvaron inte ska rapporteras till CSN.”

Notera exempelvis mobbing. Det tolkar jag som att skolan även kan bedöma uteblivet särskilt stöd som anledning till att inte rapportera. Men det står inte uttryckligen så. Men det tycker jag att man som förälder till barn med NPF ska hävda.

Passivt deltagande i lektioner är inte skolk enligt CSN.

Om man fått beslut från CSN som man vill överklaga ska man vända sig till överklagandenämnden för studiestöd. Det har kommit ett antal beslut kring ogiltig frånvaro sen de striktare reglerna kring skolk infördes.

På CSN:s webbplats finns mer information om skolk och när studiemedel kan dras in:  Frågor och svar kring skolk , Skolkrapportering för gymnasieskolor och CSN har också tagit fram ett utskriftsvänligt informationsblad kring de nya reglerna kring skolk.

Även Skolverket har information om elevers frånvaro och ledighet på sin webbplats. Dessutom har de tagit fram en juridisk vägledning kring frånvaro och ledighet. Och glädjande nog allmänna råd för att främja närvaro!

Vill man veta lite mer om varför elever skolkar, vad som är riskfaktorer och att dessa går att vända till systemkrafter som drar eleverna i riktning mot delaktighet i skolarbetet finns en intressant avhandling av Ann-Sofie Strand, Högskolan i Jönköping.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tips, argument och länkar kring de striktare, tuffare reglerna kring skolk och olovlig frånvaro. Aktuellt för föräldrar till barn med autism, asperger och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ?

  1. Boudille skriver:

    Har du hört om det kan funka om man skriver in i åtgärdsplanen att man inte behöver rapportera närvaron enligt nya reglerna utan har det med i ordinarie avstämning med föräldrarna?

    • Jag är ingen jurist eller expert på just detta, men jag svarar ändå utifrån vad jag förstått. Om det finns mycket ogiltig frånvaro i gymnasiet måste nog skolan rapportera detta till CSN. Ogiltig frånvaro i grundskolan har ju inte samma konsekvenser. Frånvaro i sig ska inte påverka betyg, men stor frånvaro, ogiltig eller ej, gör att man inte hänger med och därför påverkar det indirekt betygen.

      Så det gäller att inte ha ogiltig frånvaro i gymnasiet. Som förälder kan man påverka detta så länge barnet är omyndigt genom att anmäla frånvaro. Psykisk ohälsa är lika ”sjukt” som kroppslig! Är barnet myndigt gäller det att få det att rapportera in frånvaron själv eller att man förebyggande har sett till att även föräldrar kan rapportera frånvaro. Längre sjukfrånvaro som man inte hunnit rapportera eller pga omständigheterna, kan ju förklaras i efterhand ev. med intyg från läkare.

      I grundskolan är det inte bra med mycket ogiltig frånvaro. Jag vet inte, men det var ju snack om att det skulle skrivas in i terminsbetygen men inte i slutbetyget. Man kan självklart komma överens i åtgärdsplanen att det finns orsaker till ”ogiltig” frånvaro som eleven inte kan råda över och därför inte noteras som ogiltig. Det är ju skolans ansvar att anpassa skolsituationen enligt åtgärdsprogrammet. Men om skolan inte förstår det så är ju aldrig anmäld frånvaro ogiltig frånvaro. Däremot tycker jag inte att man ska ta bort skolans ansvar att rapportera ogiltig frånvaro till föräldrarna. Det kan ju vara frånvaro föräldrarna inte känner till dessutom. Det är också en bra påminnelse om man behöver anmäla frånvaro.

      Om man i åtgärdsprogrammet kommit överens om anpassad skolgång, alltså att vissa lektioner eller ämnen lyfts bort. Är det jätteviktigt att alla berörda lärare informeras så att de inte rapporterar ogiltig frånvaro dessa lektioner, eller det bästa är ju om elevens schema tydligt görs personligt så att dessa timmar inte ingår (även i de digitala systemen), då kommer ju inte den ogiltiga frånvaron in i systemen. Men detta strular ofta! Så håll koll som förälder att skolan gör rätt!

      Om en elev har mycket svårt att komma till skolan pga brister i särskilt stöd är det ofta bra att arbeta med åtgärder då eleven är i skolan, men också att anpassa skoltiden så att eleven orkar genomföra sin skolgång. Tidigare inlägg på samma tema.
      https://prestationsprinsen.wordpress.com/2012/12/10/anpassad-skolgang-att-justera-tider-efter-ork-formaga-men-inte-minst-for-att-ge-chans-till-kunskap/
      https://prestationsprinsen.wordpress.com/2012/10/03/tips-till-larare-rektorer-och-annan-skolpersonal-kring-sarskilt-stod-utredning-och-atgardsprogram/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s