Att utforma särskilt stöd i skolan – om att fråga elever med aspergers och adhd vad de orkar och vill…

Alla som är engagerade kring NPF, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, eller AST autismspektrumtillstånd eller rätt o slätt Aspergers, ADHD eller liknande. Eller släng av… Reagerar blixtsnabbt på lärares och grannars ”Han kan, men vill inte” med ”Han vill, men kan faktiskt inte!” Vi kan vår Green och Hejlskov, alla barn vill göra rätt och lyckas.

De vill göra rätt, de vill lyckas och de vill vara som alla andra. Därför är det helt galet att begära att de här barnen, ungdomarna och eleverna ska tala om för oss vuxna hur de vill ha sitt särskilda stöd eller hur mycket de orkar.

Det är förstås alltid rätt att engagera barnet eller eleven i vad de tror på och vad de orkar med. Men det hänger på oss vuxna, i egenskap av erfarna föräldrar, trygga lärare, utbildade specialpedagoger, kunniga läkare och psykologer att lista ut vad som förmodligen kan fungera vad gäller särskilt stöd och anpassningar. Koka ner det till kanske ett förslag eller möjligen ett par alternativ som man sen diskuterar med eleven eller sitt barn.

Men frågar vi hur de vill ha det och om de orkar så får vi förstås ”rätt” svar. Det de önskar vore sant och det de vet gör oss glada, eller kanske lugna och nöjda… att de vill och att det är lugnt, jag orkar/kan/vill/förmår… Men så gör de inte det! Och de ser besvikelsen i våra ögon. Men du sa ju… är ungefär det värsta vi vuxna kan kläcka ur oss i en sådan situation.

Nej, det var vi som gjorde fel. Vi skapade inte rätt förutsättningar och vi lade för stort ansvar på vårt barn eller elev…

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s