Gott nytt år!

Gott nytt 2013!

Hoppas att vi alla kan hjälpas åt att under året göra världen en aning bättre. Att vi kan sprida kunskap och förståelse för NPF:isar, de med släng av, ja ”annorlunda”, ”speciella” och fantastiska människor, stora som små!

Hoppas också vi kan komma ihåg att bakom varje jobbigt beteende finns en förklaring, som vi själva kan välja om vi vill förstå. Om vi vill straffa eller stödja.

Och att vi är snälla mot oss själva och andra då vi inte orkar, då vi inte förmår vara så där kloka som vi vet att vi ska, då får vi backa. Ta en paus. Ladda om. Det är OK.

Och kom ihåg, att då du tycker någon är hopplös, tycker inte sällan din motpart att du också är rätt hopplös… Förmodligen med all rätt…

För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, psykisk ohälsa, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolrätt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Gott nytt år!

  1. Mia skriver:

    En rättelse: ”gnatigt” skulle det stå – inte ”tantigt” 🙂

  2. Mia skriver:

    Hej!
    Håller med Elin. Din blogg är underbar. Den bjuder på så många kloka tankar och fungerar också som hjälp till mig både i yrket, som pedagog, och som mamma.
    Det är inte varje dag man orkar vara så pedagogisk och det tar slut för mig med, av ren trötthet. Det kan bli rätt tjatigt, tantigt, skrikigt hemma, men vi skrattar, busar och kramas än mer. Just nu försöker jag jobba med att vara snäll mot mig själv och tänka att jag duger. Tack för hjälpen på vägen!
    God fortsättning på det nya året,
    Mia

    • Tack Mia! Som sagt, jag blir så glad över att bloggen ”används” och uppskattas. Och vad gäller tjat och gnat – ingen är perfekt, vare sig stor eller liten. Bara man inser det är hälften vunnet!

  3. Elin skriver:

    Din blogg betyder ofantligt mycket för mig! Sluta aldrig att dela med dig. Du är så klok, jag bara häpnar och finner tröst både som pedagog och mor till en son med Asperger och adhd. God fortsättning på det nya året.

    • Tack för fina ord Elin! Jag rodnar… Jag gör mitt bästa och känner ett kall, så alla uppskattande och uppmuntrande kommentarer där jag får veta att bloggen gör nytta gör mig mycket glad och stärkt. Tack. Gott nytt år till dig, din son och dina elever!

Kommentera

