Anpassad skolgång, att justera tider efter ork, förmåga, men inte minst för att ge chans till kunskap!

Anpassad skolgång. Det betyder att man skär ner antal lektionstimmar som en del i ett åtgärdsprogram. Det kan bero på att orken inte finns, vilket är vanligt vid asperger, men även ADHD och ADD och framförallt vanligt vid en släng av en sådan funktionsuppsättning… Men det gäller att eleven får rätt timmar och stöd då den är där!

Enligt den nya skollagens tredje kapitel 12§ kan en rektor besluta om anpassad studiegång:

12 § Om det särskilda stödet för en elev i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan eller sameskolan inte i rimlig grad kan anpassas efter elevens behov och förutsättningar, får ett beslut enligt 7 § innebära avvikelser från den timplan samt de ämnen och mål som annars gäller för utbildningen (anpassad studiegång).

Rektorn ansvarar för att en elev med anpassad studiegång får en utbildning som så långt det är möjligt är likvärdig med övrig utbildning i den aktuella skolformen.

Det står också 9 § andra stycket att rektorn kan inte delegera det här beslutet:

Åtgärdsprogrammet beslutas av rektorn. Om beslutet innebär att särskilt stöd ska ges i en annan elevgrupp eller enskilt enligt 11 § eller i form av anpassad studiegång enligt 12 § får rektorn inte överlåta sin beslutanderätt till någon annan.

Det är klart att skolan i första hand ska försöka med andra anpassningar i sitt sätt att undervisa för att nå även den här eleven. Med syfte att få eleven att orka gå i skolan förstås. Men om det inte går med rimliga insatser, eller som det står i lagen ”inte i rimlig grad kan anpassas efter elevens behov och förutsättningar”, så kan anpassad studiegång bli aktuell.

Om man har ADHD och svårt med koncentrationsförmågan eller Asperger och suger i sig varenda detalj i sinnesupplevelserna, då blir man vansinnigt trött. Trött av att ta sig till skola, trött av stöket i korridoren innan skolan, trött av mindre väl anpassade uppgifter, instruktioner och genomgångar…

Det står också att eleven måste få ”en utbildning som så långt det är möjligt är likvärdig med övrig utbildning i den aktuella skolformen”. Så långt som möjligt. Vad kan det innebära?

Jo, att åtgärdsprogrammet inte bara kapar dagar eller timmar. Att skolan, ihop med föräldrar och elev, tänker till så att barnet eller ungdomen får maximal med kunskap och når maximalt målen med den tid den är i skolan! Så att tänka på kan vara:

Vilka timmar  – är det morgnar och svårt att komma igång som är problemet? Eller är det att eleven kroknar på eftermiddagarna? Eller kanske behöver hela dagar från skolan för att praktisera eller för återhämtning?

Vilka ämnen  – om eleven har lätt för ett ämne kanske den klarar att nå målen på färre lektioner än timplanen? Eller är det ett ämne som eleven har extremt svårt med kanske det ska bort för att det ska finnas energi till annat? Eller handlar det om att koncentrera sig på kärnämnena? Eller fundera på om eleven kan tenta av ett ämne?

En konsekvent undervisning – man kan inte bara skära bort en dag eller en eftermiddag eller en sista lektion utan att tänka till på konsekvenserna. Om eleven då missar första lektionen när t.ex. veckans kapitel introduceras och gås igenom, men dyker upp på andra lektionen, då man förväntas jobba på med uppgifter, diskutera eller labba. Ja då hjälper förstås anpassad studiegång ingenting. Då förvärras bara situationen!! Då är det bättre att stryka den andra lektionen. Att eleven får vara med på genomgången. Givetvis måste även läraren ta hänsyn till den anpassade studiegången och anpassa för eleven.

Anpassad miljö – kan eleven nå målen på annat sätt än ordinarie lektioner? Om eleven är snabb, eller även annars, kan den kanske i lugn o ro i en avskild miljö hinna och förmå mer. Det kan vara i biblioteket, i en så kallad studio eller kanske en avskärmad ”tyst” avdelning i klassrummet med hörlurar? Då kanske inte målen behöver sättas ned lika mycket som timplanen!

Kreativa lösningar – kan man byta en håltimma mot en ”jobb i kapp timma” eller ”jobba i kapp dag”. Dvs göra en del av det eleven missat då den inte är på plats en annan tid? Kanske då göra en del av det den missat från två ämnen på en lektion?

Bygg på styrkor och intressen – som alltid då vi talar om barn och unga med särskilda behov gäller det att utgå inte bara från deras bristande förmågor, utan deras styrkor och intressen. Hur kan det eleven gör på sin ”icke-skoltid”, om det nu är praktik eller återhämtning vävas in i skolarbetet?

Ja, det var några saker att tänka på vid anpassad skolgång, eller studiegång som det heter formellt. Det viktigaste är att hela tiden tänka på hur får eleven det som lagen så tydligt förespråkar ”en utbildning som så långt det är möjligt är likvärdig med övrig utbildning i den aktuella skolformen”.

För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, barn, Funktionsnedsättningar, kreativitet, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Nya skollagen, Skolan, Skolrätt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Anpassad skolgång, att justera tider efter ork, förmåga, men inte minst för att ge chans till kunskap!

  1. mamma till en egen prestationsprins skriver:

    Många goda råd och kloka tankar i din blogg. Det här tipset fick mig att be om en lightversion av anpassad studiegång för sonen sista dagarna på terminen, när orken börjat tryta ordentligt. Han går till lunch och går hem efter det, de sista två veckorna innan jullovet. Han blev själv så lättad när han fick veta det, och jag tror det får honom att orka bättre de timmar han är i skolan!

    • Hej Drottning! Det här låter säkert löjligt, men jag blev så glad så jag blev alldeles omtumlad! Jag såg din kille framför mig (rätt eller fel), hur axlarna sjönk ner, när trycket och pressen från oss vuxna släppte en aning och han hittade ett mod och en ork att våga försöka lyckas de här sista veckorna. Att få hjälpa honom med det och dessutom kanske få ge en skola en hint om en handfast lösning för prestationsprinsar gör mig lycklig och ger mig ork och mod att fortsätta med bloggandet. Tusen tack. Heja, heja din son och hans skola!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s