Entrepernörskap i skolan, hur teori och normer kan döda sann kreativitet och entreprenörskap.

Jaha ungdomar. Vet ni vad en entreprenör är? Idag och ett par lektioner ska vi tala om entreprenörskap. Någon?

Det är väl typ uppfinnare va?, kastar Fredrik ur sig.
Nej, det är väl typ en så där som startar Skype eller Spotify!, tror Majsan.

Ja, ungefär så, säger fröken Anna. På wikipedia skriver vi bland annat ”en företagsam person, ofta i betydelsen företagsgrundare. I vidare bemärkelse används termen om en person är drivande och arbetar hårt för att nå framgång.” Man kan också säga att det ofta är förknippat med kreativitet, förmåga att fokusera, tänka i nya…

Ungefär där, tappade Prestationsprinsen fokus. De lät för sjukt egentligen en-tre-pren-ör. Det är ju som 1-3-ipren-hör, vad betyder det egentligen. Fröken prata på. Han tyckte det var sövande. Han kom att tänka på sin app med vågbrus. Den är skön att somna till. Då kan han slappna av. Man kanske skulle kunna ha typ en lärarröst som bara tyst mal på, som genom ett filter, bara man inte hör allt hon säger, eller förresten det ska nog vara en man, med ganska så djup röst, basröst typ. Det skulle nog bli bra att somna till. Så skulle man kunna ha en ganska kul logga. En lärare som…

Och ganska precis där, blir han avbruten av Anna som undrar varför han inte plockar fram papper och penna! Öööh, svarar Prestationsprinsen. Inte direkt det svar en lärare drömmer om. Men Anna är bra, hon förstår vad koncentrationssvårigheter och brist på startmotor till upplevt trista uppgifter är. Hon kommer fram och förklarar.

Men med penna i hand, papper och uppgift framför sig börjar han fundera på appen han vill bygga. Om den ska säljas på i-tunes eller kanske på… eller egentligen, man skulle kunna ha den på youtube eller soundcloud… Krille och han skulle kunna bygga den ihop. Appar kan man sälja, men med många views så kan det bli schysst med pengar via youtube, tänk på Pewdiepie, han bara ….

Ungefär där inser Anna att han inte arbetar på sin uppgift om entreprenörskap.

Hon sätter sig bredvid honom och förklarar att det här håller inte. Han måste hitta ett sätt att fokusera. Hon hjälper gärna till. Och den här uppgiften är faktiskt viktig. Inte bara för honom och betyg och sånt. Utan om inte Sveriges unga lär sig att bli kreativa och fundera på affärsmöjligheter så kommer det inte att gå bra för Sverige. Så försök nu att koncentrera dig och arbeta med det du ska. Vill du ha musik i hörlurarna så är det OK för mig, bara du jobbar, avslutar Anna.

Så kan det vara… men så kan vi väl inte ha det? För våra älskade ungars skull…

Skolverket om entreprenörskap i skolan
Om entreprenörskap i skolan på forskning.se

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, barn, kreativitet, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Entrepernörskap i skolan, hur teori och normer kan döda sann kreativitet och entreprenörskap.

  1. MariaB skriver:

    Och jag skrattar :D. Så typiskt. Snacka om självmål. Skulle bli en bra strip. Tre rutor folkbildning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s