Samma diagnos, helt olika beteenden och symtom, precis samma åtgärder… Svårt att förstå!

Höstsolen skiner. Drottningen sitter och funderar på en bänk vid sjön. Funderar. Som hon så ofta gör. Hon funderar på en diskussion hon hade på en middag i helgen.

Där var en annan förälder med ett barn med samma diagnos som Prestationsprinsen. Men de konstaterade att deras barn har helt olika beteenden och symtom, men förmodligen ett behov av ungefär samma åtgärder och stöd… Svårt att förstå! De funderade på att det inte är så konstigt att skolan har problem med detta. De har en bild av hur en elev med ADHD är, men så passar inte alla in i den. Samma sak med Aspergers syndrom eller atypiska autism, eller autism.

Drottningen sitter nu och funderar vidare på det här. På en bänk under en lönn som ännu är i full höstprakt. Ett och annat löv singlar ner. Det är verkligen vackert. Hon njuter. Och blir på gott humör. Hon behöver sådana här stärkande stunder. Ta vara på vardagen. Det har hon blivit bra på.

På middagen diskuterade de hur olika barn med neuropsykiatriska funktionsuppsättningar är. Även med samma diagnos, som deras barn. En med ADHD är extremt utagerande och skrikig, en annan lugn men ger upp eller imploderar. Lägger av. Båda har koncentrationssvårigheter och svårt att planera sitt skolarbete. En Aspie är hur klumpig som helst i sina sociala relationer en annan hur bra som helst, men är helt slut efteråt. Behöver sova ett dygn… En vill vara med andra, en drar sig helst undan. En med asperger förstår inte alls meningen med skolan, varför ska man göra det här och en annan tycker att det är hur kul som helst. En har väldigt lätt för sig, medan andra har svårt…

Men sen kom de överens om att det är så mycket i alla dessa ungars behov av särskilt stöd som är gemensamt. Grundläggande saker som: tydliga instruktioner som inte är för långa, förutsägbarhet, dvs tydlighet i vad som ska hända, förberedelse av schemabrytande aktiviteter, hjälp att komma igång och ”upprätthålla” fokus, hjälp att planera, många mår bra av små sammanhang, reträttplatser…

Båda hade erfarenhet av just detta. Att skolpersonal har svårt att förstå att samma diagnos kan resultera i många olika så kallade problembeteenden, med helt olika problem eller orsaker, kan mildras med samma åtgärder. Och det är ju faktiskt konstigt på ett sätt. Men så är det…  Det är värt att fundera vidare på. Drottningen på sin bänk. Vi andra var vi vill. Bara vi funderar. För våra älskade ungars skull…

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s