Nya betygen och betyg i stort då man behöver särskilt stöd. F eller icke-godkänt, hur ska man se på det? För varenda termin eller kurs har betydelse i gymnasiet.

Nu har skolan varit igång ett tag. Och nu får alla från och med åk6 betyg. Nya betyg (sen förra året) och många nya elever ska få betyg och det är nytt för lärarna också!

Så då funderar förstås en massa föräldrar också kring kommande betyg. Hur ska man se på betyg kring barn med särskilda behov? Jo, att även de ska få utvecklas enligt skollagens 3§:

Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling.

I gymnasiet är det annorlunda från när många av oss vuxna var elever, alla kurser räknas in i slutbetyget. Om man läser tre mattekurser så får du alla tre betygen med dig. Inte som då vi var unga och det var sista terminens betyg som räknades. Man kunde arbeta upp betyget, eller tillåtas ha en svacka på grund av tonåren i sig, sjukdom, svårigheter hemma eller inte rätt stöd… Det är tufft.

Därför är det så viktigt att de som är i behov av särskilt stöd faktiskt får det. Oavsett ålder. Men speciellt i gymnasiet. Att de får ”den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.” Och för alla normalbegåvade barn och ungdomar måste ju målsättningen vara minst ett E, ett ”godkänt”. Även om man har en neuropsykiatrisk funktionsuppsättning eller släng av….

Så stötta era barn och ungdomar med skolarbetet och inte minst sätt press på skolan att de ger era barn rätt förutsättningar. Skrivhjälp, extra tid, anpassningar, talböcker… Ja, allt som jag skriver här på bloggen!

Men är det streck i betyget och det skulle kännas som en dröm med ett F. Så är väl det ett mål, men då är det inte ett inlägg om betyg som hjälper….

För våra älskade ungars skull…

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Nya skollagen, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s