Hur går det med skolstarten? Kommer ditt barn iväg? Blir det bemött på det sätt som utlovats och behövs!?

Om svaret är ja på de här frågorna. Kommer ditt barn iväg? Blir det bemött på det sätt som utlovats och behövs!? Verkar ditt barn må bra i skolan? Då är ju allt frid och fröjd, men om inte…

Om vi har en liten hemmasittare. Eller stor. Och ditt barn har en neuropsykiatrisk diagnos eller släng av, så beror det förmodligen på något annat än barnets vilja. Ja, det gör det nog annars också förstås. Det handlar om förmåga eller saker som inte fungerar i skolan. Det kan vara allt från kompisar som tråkar, fysiska miljöer (tänk på överkänsligheter och deras förstärkta sinnen för ljud, ljus, lukt…) till lärare som inte förstår och förmår. Tyvärr vet vi ju att många barn med autismspektrumtillstånd som Aspergers syndrom blir just hemmasittare på grund av en skolsituation som inte fungerar.

Så börja inte med belöningar, mål, aktivitetsscheman med mera för att få iväg ditt barn till skolan, utan börja med att ta reda på varför! Om vi uppmuntran ett barn att trava iväg till skolan varje dag och sedan bemötas på ett sätt som oroar, knäcker eller i värsta fall inte alls fungerar, utan leder till större och mindre katastrofer. Då är min ståndpunkt att det är ett klokt och rationellt beslut ditt barn tagit. Nu är det dags för oss vuxna att ta tag i saker och ta ett antal rationella beslut som ändrar barnets skolsituation.

Så försök att tala med ditt barn. Försök att ringa in vad det är som inte fungerar utan att ställa ledande frågor. Tips finns i till exempel tidigare inlägg om skattning och skalor som pedagogisk metod. Det här borde skolan, eller BUP om ni är i kontakt med dem, kunna hjälpa till med, men om ditt barn inte vill eller vägrar gå dit, så försök själv. Eller du kanske redan vet! För mycket intryck, otydliga, muntliga långa instruktioner, opedagogisk pedagog, ingen lärare eller assistent som stöttar för att komma igång eller upprätthålla uppmärksamheten, pallar inte att resa kommunalt…

Om inte din skola snabbt möter upp för att ni ska kunna hjälpas åt att lösa problemet så ställ krav. Ett barn som inte går till skolan, kommer inte att nå kunskapskraven och då är det rektorns ansvar att skyndsamt se till att behovet av särskilt stöd utreds. Det ska rektorn också göra om ” eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation” till exempel skolvägran ,så kallat hemmasittande. Och det behöver inte vara barnets lärare, utan det kan vara ni som föräldrar som påpekar. Du kan läsa mer om detta i tidigare inlägg om rektorns utredningsansvar.

Slår någon dig i huvudet med skolplikten så hänvisa till barns ovillkorliga rätt till utbildning och rätt till särskilt stöd om behov finns. Du kan finna bra information och argument och stöd till ert gemensamma arbete på Skolinspektionens webbsida om sin skolpliktsbevakning. Det finns dokumenterat i rapporten Skolpliktsbevakning – Om rätten till utbildning för skolpliktiga barn. Skolverket har tagit fram Allmänna råd för arbetet med att främja närvaro och att uppmärksamma, utreda och åtgärda frånvaro i skolan

Försök att ditt barn får vara med och diskutera fram lösningen, men det kanske inte är i ett möte med massa vuxna, typ rektor, mentor, specialpedagog, skolpsykolog, föräldrar… Kanske bättre att ha mindre möten där eleven är med? Vårdnadshavare, specialpedagog och eleven själv kanske?

När rektorn utrett behovet av särskilt stöd, och om behov finns, ska ett åtgärdsprogram upprättas. Där ska föräldrar och elev involveras för en fungerande lösning. Men mer om åtgärdsprogram i ett annat inlägg. Du kan så länge läsa om åtgärdsprogram i ett tidigare inlägg.

Lycka till. Kämpa på. För våra älskade ungars skull…

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Nya skollagen, oro och nervositet, Pirr, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolplikt, Skolrätt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Hur går det med skolstarten? Kommer ditt barn iväg? Blir det bemött på det sätt som utlovats och behövs!?

  1. Annelie skriver:

    Tack, jag hittade denna blogg igår av en ren slump, eller ett desperat sökande av någon som förstår. Ensamheten, stressen och maktlösheten är hemsk. Vetskapen om att ens son mår uselt medans man kämpar för rätten till undervisning. Mitt barn klarar inte att gå till skolan, trots alla åtgärder som gjorts. Slagen i ansiktet med skolplikt o nya skollagen av rektor, avslag från överklagandenämnden gällande schema o åtgärder. Väntar på utlåtande från skolinspektionen…..
    Kämpar för rätten till undervisning när barnet inte klarar av att gå till skolan, men kör huvudet i väggen. Tack för att du skriver om detta, man känner sig otroligt överkörd o ensam.

    • Åh Annelie, lika glad jag blev av Christinas kommentar, lika förtvivlad blir jag av din! Det får inte vara så här.

      Kämpa på! Jag hoppas ni har bra stöd utanför skolan. Byt skola om nödvändigt. Men det är inte lätt, svårt att flytta ett barn som inte mår bra och på alla orter finns inte alternativ…. Inget kommer att funka förrän skola, vård o vårdnadshavare funkar o litar på varandra.

      Jag känner dig inte, men tror du är en hjälte! Håll ut, kämpa på, finn styrkan du stundtals inte har….

      • Annelie skriver:

        Tack, det är tufft, vi har hjälp från Bup och nya insatser ska sättas in därifrån. Byta skola är ej aktuellt tyvärr, problemen kvarstår:( Har en jättebra specialpedagog, men en rektor som tror att man kan lära npf barn att gå till skolan, ungefär som man programmerar en dator. Han har skollagen på sin sida, men vägrar förstå att min son inte klarar skolan bara för att han klarar vardagen med ”sina” vänner och då det är kravlöst. Just nu är han beviljad ca 1 timme per dag hemma, men ska slussas till annan plats efter det….. Klart jag vill att han ska klara skolan, men efter 3 års misslyckanden o ständigt felbedömande kan man ju önska lite lugn undervisning i en miljö han känner sig trygg i. Han går nu i åttan o detta har pågått sedan åk 5 med olika försön

      • Annelie skriver:

        Tack, det är tufft, vi har hjälp från Bup och nya insatser ska sättas in därifrån. Byta skola är ej aktuellt tyvärr, problemen kvarstår:( Har en jättebra specialpedagog, men en rektor som tror att man kan lära npf barn att gå till skolan, ungefär som man programmerar en dator. Han har skollagen på sin sida, men vägrar förstå att min son inte klarar skolan bara för att han klarar vardagen med ”sina” vänner och då det är kravlöst. Just nu är han beviljad ca 1 timme per dag hemma, men ska slussas till annan plats efter det….. Klart jag vill att han ska klara skolan, men efter 3 års misslyckanden o ständigt felbedömande kan man ju önska lite lugn undervisning i en miljö han känner sig trygg i. Han går nu i åttan o detta har pågått sedan åk 5 med olika försök, vart tog tanken om hans mående vägen. Det borde ligga i fokus tycker jag. Kommer alltid att kämpa för mina barn och det var så skönt att läsa allt du skrivit. Känner mej maktlös i byråkratins värld, men samtidigt retar det upp mej så att jag orkar kämpa. Fortsätt skriva, du ger hopp o tröst:) Själv har jag så mycket att skriva om att jag skulle kunna skriva en hel bok, men man ska orka med också;) Till berörda: Sluta aldrig kämpa, även om man tar slut ibland!!!!

    • lenasvn skriver:

      Vi kämpar här med, min 13 årige son går igenom et helvete, och jag med honom. Min son skulle behöva hemskolning, men det får man ju inte längre! Katastrof. Än jobbigare är att hans lillasyster också har Asperger, stressen är dubbel eftersom hon har många komplicerade ”krusiduller”. Jag mår jättedåligt av det här.

      • Tack för din kommentar. Som jag brukar skriva så är jag lika ledsen över vad du berättar som jag är glad att du berättar.

        Du är inte ensam, det kan var en liten, liten tröst. Men det löser ju inte dina problem. Men genom att försöka förändra världen lite, lite i taget med t.ex. Prestationsprinsen så kan vi kanske långsamt gå mot en skola för alla. Då är det ju jätteviktigt att det också kommer fram hur fruktansvärd skolan är för många barn och unga idag, och som följd livet, för dem, deras syskon och föräldrar… Tack för att du delar med dig!

      • Annelie skriver:

        Jag tror att vi är många som har fallit mellan stolarna då det gäller den nya skollagen. Jag förstår din kamp, det är så tufft. Du kan om du undrar om kommunen tolkar skollagen rätt anmäla skolan till skolinspektionen. Jag vill förbereda dej på att det är ganska jobbigt mentalt att lämna ut sitt barn, då det är offentliga handlingar. Sedan får skolan yttra sig och det kan vara jättejobbigt att läsa vad de anser, efter det har du chansen att svara på deras yttrande. Detta är en process som tar några månader, men vill att du ska veta att möjligheten finns. Om ett barn inte klarar att gå till skolan av olika anledningar så måste de få rätt till utbildning, men nya skollagen har tyvärr satt käppar i hjulet för våra barn. Ge inte upp, var en ”jobbig förälder”. Jag vet hur det känns, har fällt många tårar under årens lopp. Folk som dömer utan att veta grunderna, oron för framtiden. Man känner sig så ensam och man blir på sätt o vis ensam, då mycket av tiden går åt att kämpa och hjälpa sina barn. Är så glad att fler skriver här o hoppas att du orkar kämpa på. Man faller ibland, men jag tror att vi med dessa unika barn blir klokare och starkare i längden.

  2. Christina Huth skriver:

    Vi har en prestationsprins i årskurs 2 i en montessori friskol.Skolstarten har gått över förväntan. Ny assistent som inte har erfarenhet med vilja ,hjärta och söker kunskap genom att läsa, prata med oss föräldrar, lärarna och såklart med prestationsprinsen själv, som är så klok och extremt verbal. Först hade dom en vecka tillsammans på fritids och nu avslutat en vecka i skolan och det har gått så bra. :-)))

    • Tack Christina, underbart att höra om en skola som förstår och förmår! Det finns ju faktiskt många skolor som är jätteduktiga.

      Jag tycker det är extra kul att höra att det är en friskola. Eftersom jag envist hävdar att det är många fler friskolor som drivs av eldsjälar, än vinstintresse…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s