Åtgärdsprogram måste få ta tid, att ändra fram och tillbaka gynnar ingen.

Nu kämpar många lärare, elever och föräldrar med att få till en bättre skolsituation än i våras. Kanske finns det ett åtgärdsprogram som fungerar mer eller mindre bra…

Tänk på en sak, låt saker ta tid. Låt åtgärdsprogram ta tid. Fungerar inte era åtgärder, så håll ut. Ett steg bakåt, två fram, tre tillbaka, och så oups – fem fram! Det är inte bra för någon elev att vi vuxna ändrar oss hela tiden, speciellt inte för våra elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Diskutera däremot era åtgärder som inte går som de ska, med specialpedagogen på skolan har du som lärare eller assistent tolkat vad som ska göras rätt, tala med föräldrarna, vad har de märkt eller hört på hemmafronten och du, glöm inte det viktigaste! Tala med eleven…

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Åtgärdsprogram måste få ta tid, att ändra fram och tillbaka gynnar ingen.

  1. Bodil Båvner skriver:

    Absolut ska man inte hatta fram och tillbaka och ändra i tid och otid. Men… man måste ju också kunna konstatera att en åtgärd inte fungerar som tänkt och prova något annat istället. Att prata om det med de som bäst kan säga hur det fungerar håller jag dock helt med om, inte minst eleven.

    • Tack för din kommentar. Jag kände på mig att någon skulle påpeka detta. 🙂 du har helt rätt och jag håller förstås med. Bo Hejlskov brukar citera Ronny Eriksson ”det är aldrig för sent att ge upp…”. Den är bra.

      Jag tänkte mer på att man kan skruva i det lilla innan man släpper hela åtgärden. T.ex testa lite försiktigt olika sätt att visualisera, summera dagen, möta upp på morgonen, individanpassa kring matten, äta på skolan… Innan man säger att det inte fungerar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s