Tips till föräldrar: Nu går lovet mot sitt slut, dags att förbereda nya sovtider inför skolstarten

Här kommer lite tips till alla föräldrar till barn, med eller utan neuropsykiatriska problem, kring sömn och sovtider inför skolstarten. De flesta av oss har ju vridit på dygnet under ledigheten!

Så det dags att försiktigt börja förbereda hur man utan katastrofer, men förmodligen vissa problem ska klara av att gå upp på morgnarna när skolan drar igång.

Det bästa är ju förstås att resonera med er Prestationsprins kring detta. De flesta Prestationsprinsar är logiska och resonabla. I teorin. Sen kan det behövas mutor, förlåt belöningar, och ett oändligt tålamod från dig för att hjälpa honom att genomföra er plan. En del vill inte tala alls, men de hör vad du säger och vet att du har rätt. I teorin… Så mer går in än du tror!

När går din prestationsprins och läger sig nu och när det ska gås upp när skolan är igång? Så är det ”bara” att komma överens om att gå och lägga sig en kvart/halvtimme tidigare per dag och inte minst komma överens om att gå upp tidigare!

Att avsluta roliga saker är svårt. Försök att komma överens om ett naturligt, återkommande avbrott och rutin på kvällen. Det kan vara att ni tittar på något favoritklipp på youtube, gärna på smatphone eller surfplatta så ni kommer ifrån datorn; läsa högt, läsa själv eller lyssna på talbok, ett kapitel per kväll; se en långfilm (börja titta i tid!), spela ett spel, digitalt eller IRL; kvällsmacka en bestämd tid, avslappningsövning (som då förstås blir en halvtimme tidigare per dag)… Det bästa är förstås att göra samma sak varje kväll.

En klok läkare tipsade mig en gång om att då det är dags att krypa ner i sängen, sista timmen/halvtimmen) så får en prestationsprins bara syssla med sådant som man kan somna ifrån. Vad? Jo, man kan somna ifrån en bra, lugn låt i hörlurarna, man kan tappa boken på näsan och somna supergott, men du somnar sällan ifrån en spelapp, facebook eller 9GAG på mobilen eller surfplattan. Det finns mycket som kan hjälpa, avslappningsövningar, appar med sövande ljud till exempel whitesounds, bra rullgardin som gör det mörkt, bolltäcke, svalt i rummet och förstås melatonin. Men jag tycker att man ska försöka med annat i första hand och i andra hand möjligen medicin i kombination med bra rutiner. Det skrivs ut mycket sömnmedel till barn och ungdomar, det rapporterade till exempel DN om för ett tag sedan. Sen tycker faktiskt inte jag att 14 000 barn och unga låter så mycket. Det är drygt 100 000 barn i varje årskull alltså kring 2 000 000 barn och unga upp till 19 år. Eller tänker jag fel?

Kommer er prins i säng i tid och upp i tid kanske han eller hon kan få någon form av belöning? Chokladmjölk, färsk frukt eller annan lyxfrukost? Börja nu så gör det inte så mycket om det går åt skogen i början eller då och då. Och glöm inte att andas lugnt och hålla dig lugn. Bråk bidrar absolut inte till att din Prestationsprins lättar kommer i säng…

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s