Mognadstesta sexåringar… det är fel på skolan, inte ungarna, om fler och fler behöver särskilt stöd!

Så var det dags igen. Nu moderaterna. Mognadstesta alla sexåringar så att särskilt stöd kan sättas in i tid. Svenska Dagbladet , Dagens Nyheter, SR, TV4 tar upp detta utspel, som andra partier är kritiska till.

Hm. Man talar mest om läs- och skrivsvårigheter. Ingen tar upp barn med andra funktionsuppsättningar som neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, eller en släng av…

Hur testar man dyslexi eller annan lässvårighet vid ett tillfälle på ett barn som inte kan läsa. Hur avgör man koncentrationssvårigheter hos en femåring eller sexåring som per definition ska vara ganska omogen och full av energi? Hur upptäcker man ett annorlunda sätt att tänka hos ett barn med högfungerande Aspergers bland sexåringar som förhoppningsvis samtliga fortfarande tänker utanför ”boxen”! Det går kanske, med rätta redskapen, men det låter osäkert.

Jag är tveksam till test. Jag är för en skola för alla. Släpp in fler i normalundervisningen. Se till att lärare har kunskapen och tiden att möta fler elever utan att det kallas särskilt stöd eller särskilda behov. En skola för alla. Utvärdera hur det går under sexårs-året, har inte alla nått dit vi anser att de bör eller uppför som vi anser att de bör. Och det oroar oss. Sätt in särskilt stöd till läraren i årskurs 1, så att han eller hon kan möta fler i sin ordinarie undervisning. Och bara särskilt stöd till de barn i behov, trots lärarens inkluderande undervisning. Men det ska verkligen vara undantaget.

Om fler och fler behöver särskilt stöd är det skolan det är ”fel” på inte eleverna.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Mognadstesta sexåringar… det är fel på skolan, inte ungarna, om fler och fler behöver särskilt stöd!

  1. Jessica Jansson skriver:

    Fast när jag hörde inlägget i måndags morse på TV-nyheterna så hakade jag inte upp mig på mening 1 att alliansen vill mognadstesta alla 6-åringar utan på mening 2 att Bajlar (S) sade att det är ingen idé för det finns ändå inte resurser att sätta in stöd åt alla som behöver.
    Det får inte vara så att undervisningen inte fungerar i en massa klasser i sverige för att det saknas pengar till stöd/resurser/assistenter. Klassrummet där min son vistas dagligen ser mer ut som apor i bur vid matningsdags än ett klassrum. I den klassen finns många barn 26 varav många har betydande behov. Inte nödvändigtvis särskilda behov, men betydande! Jag ska vässa klorna o spänna musklerna i augusti och höja min röst för hela den klassens skull!!

    • Jag håller med dig Jessica. Det är otroligt provocerande att skylla på pengar jämt. Visst mer pengar behövs, men de resurser som finns måste användas bättre! Lärarutbildningen måste utbilda lärare som kan inkludera fler elever. Och kompetensutveckla inom grundläggande specialpedagogik. Vässa klorna och kräv att befintliga resurser används bättre. Det är en bra början i väntan på alla dessa pengar som behövs, men inte kommer att trolla fram kunskap…

  2. Lagerstedt skriver:

    Jag håller fullständigt med dig! Bra rutet 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s