Specialpedagogexamen föreslås avskaffas. OK, bara god specialpedagogisk kunskap finns i en övergripande roll med mandat och befogenhet!

En av slutsatserna i Högskoleverkets rapport ”Behovet av en särskild specialpedagogexamen och specialpedagogisk kompetens i den svenska skolan” är att specialpedagogexamen bör avskaffas. Kraven i examensbeskrivningen för specialpedagogexamen är för lika kraven för speciallärarexamen, som idag har sex olika inriktningar. Men man konstaterar att vissa kompetenser i specialpedagogexamen är en förutsättning för att utveckla goda lärmiljöer för alla elever. Och man gör bedömningen att de kraven inte kan föras in för alla som ska ta den nuvarande speciallärarexamen.

Idag finns speciallärarutbildning med sex inriktningar: språk-, skriv- och läsutveckling, matematikutveckling, dövhet eller hörselskada, synskada, grav språkstörning samt utvecklingsstörning. Ingen kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller liknande tillstånd. Men utredningen föreslår en ny inriktning på koncentrationssvårigheter som kan vara orsakade av flera olika skäl — något som inte täcks in i speciallärarexamen idag.

Inte heller den nuvarande utbildningen till specialpedagog innehåller något obligatoriskt kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (vad jag förstått, rätta mig om jag har fel).

Det här är allvarligt. Man kan gå igenom grundutbildning, bli speciallärare eller specialpedagog utan att kunna något om NPF. Samtidigt har vi statistik som visar att som skolan är utformad i dag har ca 5% risk att få en ADHD-diagnos, lägg till aspergers, autism med flera diagnoser så kommer garanterat varenda lärare att ställas inför de här utmaningarna. Lägg dessutom till alla som har en släng av dessa diagnoser permanent eller tillfälligt! Det är inte rätt mot vare sig elever eller lärarna.

Vad är det för skillnad på speciallärare och specilapedagoger. Ibland är det svårt att förstå. I princip arbetar en specialpedagog som en stödjande funktion till både ledning och personal, för att utforma undervisningen för att passa fler. Medan en speciallärare arbetar som lärare, med kompetens att möta elever med särskilda behov. Det här är inte alltid så tydligt, en del specialpedagoger arbetar också enskilt eller i liten grupp med elever.

Ett problem jag har identifierat är att specialpedagogen inte alltid har det mandat och befogenhet han eller hon skulle behöva för att ”hjälpa” enskilda lärare att tänka rätt och förstå skolans skyldigheter att anpassa. De har kunskapen, men får inte tillräcklig respekt för sin kompetens av till exempel en ämneslärare. Bra idé, men det funkar inte när… Har de då inte fått ett tydligt mandat av sin ledning, kan det bli svårt. Framförallt för eleverna!

Lärarförbundet poängterar behovet av att ha en medarbetare som arbetar i ett större perspektiv än enstaka ämnen och som ser till elevers hela lärandemiljö.

Jag tror det är viktigare än någonsin att det finns en kompetent, övergripande ansvarig för att:

  • i första hand utforma den ordinarie undervisningen så att den passar fler
  • i andra hand hjälpa till att utforma särskilt stöd

Det här är viktigt. att vi måste börja i de ordinarie undervisningen. Inte minst med Skolinspektionens färska rapport i minnet. Det slarvas med att fånga upp och ha tilltro till alla, samtliga, elever. Vi måste sluta se så många elever som specialfall, diagnosbarn och sätta vår tillit till extra resurser. Den ordinarie undervisningen måste klara av att möta fler elevers behov. Så är det bara.

Så oavsett vad examen heter, så måste detta behov tillgodoses. Precis som Lärarförbundet säger någon måste se till helheten. Men som sagt, inte bara rätt utbildning behövs, utan en stark personlighet och ett tydligt mandat med klara befogenheter!

 

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, Aspergers syndrom, Autism, barn, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s