Skolinspektionens rapport ” En skola för alla lyfter alla elever”. Så är det!

Lite sent kommer här mina tankar med anledning av Skolinspektionens rapport ”En skola med tilltro lyfter alla elever som kom den 1 juni i år. Skolinspektionen granskar varje år mellan 1 500 och 2 000 skolor och i rapporten , presenteras erfarenheterna från 2011. Andelen elever som saknar betyg i vissa ämnen och därför inte är behöriga till studier på något av gymnasieskolans nationella program har ökat stadigt de senaste åren och var drygt 12 procent förra året.Det finns mycket att göra på både skol- och huvudmannanivå.

Sveriges Radio rapporterade och det kan du också lyssna på. SVT  tog upp rapporten. Dagens Nyheter konstaterade att lågutbildade och fattiga drog nitlotten. DN, Svenska Dagbladet och Göteborgs Posten rapporterar och konstaterar att skolan är tudelad, för en del går det bra, andra sämre. Och att det inte handlar om nyanlända ungdomar, de utgör bara någon enstaka procent enligt Ann-Marie Begler. Sydsvenskan summerar rapporten. Ingen tar upp problemet med särskilt stöd och åtgärdsprogram. Det är fattiga, lågutbildade och utländsk härkomst som behandlas…

Men jag skulle så gärna vilja se lite statistik på detta. Det finns inga siffror i rapporten. Vilka ungdomar är det som ramlar ur vår skola? Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är överrepresenterade enligt rapporten. Och det är ju främst de här eleverna som uppmärksammas här på Prestationsprinsen. Utan att förringa övriga elevers svårigheter.

– Skolans uppdrag är att skapa så goda livschanser som möjligt för alla elever. Det är en stor utmaning, men borde inte vara omöjligt. Avgörande är skolans tilltro till sin egen förmåga att lyfta varenda elev, säger Ann-Marie Begler, GD, Skolinspektionen.

Avgörande är skolans tilltro till sin egen förmåga att lyfta varenda elev! Ja! Och här skulle så lite mer kunskap, förståelse och (tyvärr) respekt, från lärare rektorer och huvudmän, kunna göra sådan avgörande skillnad för många av våra NPF:isar. Det är synd att inte lärare inte får med sig detta i sin grundutbildning utan själva ska komplettera eller välja detta. Har man inte arbetat som lärare eller haft kontakt med medmänniskor med autismspektrumtillstånd så förstår man förstås inte behovet! Men om vi tittar på statistiken så kommer alla lärare att möta elever med dessa diagnoser, för att inte tala om alla i gränslandet och alla med tillfälliga liknande problem på grund av till exempel stress eller omognad. Varför rustas inte lärare för den vardag de kommer att möta!? Det går att fånga fler elever i den ordinarie undervisningen, vilket också Skolinspektionen påpekar.

Det särskilda stödet fungerar inte enligt rapporten. Åtgärdsprogram tar inte utgångspunkt i hur skolan bäst kan stödja elevens utveckling.

Åtgärderna är i stället ofta fokuserade på brister hos eleven, och tar sällan sikte på vad som kan förbättras i den ordinarie undervisningssituationen… insatserna får inte fungera som ett tidigt konstaterande om att eleven kommer att få svårt att lyckas i skolan… Behov av och rätt till särskilt stöd finns även hos elever … i gymnasieskolan. Resultaten av vår regelbundna tillsyn pekar på att gymnasieskolan har sämre beredskap att erbjuda särskilt stöd än grundskolan.

Rapporten tar också upp att elever som sätts i särskilda undervisningsgrupper ofta begränsas i antal ämnen. Och problemet med felaktiga placeringar i särskolan… Och att fritids inte ger särskilt stöd… Två andra stora områden är brister hos huvudman och i ledarskapet. Det är intressant. i USA och Canada är ledarskapsfrågan ett stort ämne i skoldebatten. Men den är närmast obefintlig i Sverige. Hälften av tillfrågade lärare säger att de har elever som behöver stöd men inte får det. Rektorer och huvudmän missköter sitt uppdrag enligt rapporten. Men som sagt, kanske lärare ofta skulle kunna göra mer i den ordinarie undervisning. Om de hade kunskapen.

Tänk också på att alla Skolinspektionens besök är föranmälda…

Oavsett om du har en diagnos som ADHD, Asperger, högfunderande autism, en släng av någon av dem eller liknande tillstånd så har du rätt att få stöd att nå målen. Med rätt kunskap och inställning skulle det inte krävas extraresurser och särskilt stöd i samma utsträckning som idag. Och som rapportens namn antyder, det som är nödvändigt för några att få en fungerande skolgång hjälper alla!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Ny i svenska skolan, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s