Man vinner inte förtroende genom att kritisera andra… Systemet arbetar mot rektorerna! Inget stöd! Lars Flodin kritiserar Skolinpektionen, skriver inget om det egna förbundets ansvar, inte heller nämner han att det finns en stödjande myndighet: Skolverket.

Idag i Svenska Dagbladet skriver Lars Flodin, Sveriges Skolledarförbund, på Brännpunkt under rubriken Bra skola kräver mer än kontroll.

I princip skriver han att skolledare byter jobb lite för ofta för att nå långsiktiga framgångar, att Skolinspektionen bara kritiserar och hittar avvikelser, att systemet arbetar mot rektorerna inte för att stödja…

Inte ett ord om Skolverket i artikeln. Inte ett ord om rektorernas egna kompetens från utbildning och förhoppningsvis lång erfarenhet! Inte ett ord om det egna förbundets roll för en bättre skola och syn på skolan… Konstigt.

Ett utdrag ur hur Skolverket beskriver sitt uppdrag och sin roll (mina markeringar):

”Skolverket styr, stödjer, följer upp och utvärderar verksamheten i skolan med syftet att förbättra kvaliteten och resultaten i verksamheterna. Alla elever har rätt till en likvärdig utbildning.

Vi riktar oss till skolors huvudmän, skolchefer, skolledare och lärare inom förskolan, förskoleklassen, grundskolans och gymnasieskolans olika skolformer samt vuxenutbildningen. Ibland är även elever och föräldrar Skolverkets målgrupper.

Skolverkets uppdrag sammanfattas i verksamhetsidén:

  • ange tydliga mål och kunskapskrav
  • ge stöd till utveckling i förskolor och skolor
  • ta fram ny kunskap till nytta för våra målgrupper
  • kommunicera för att förbättra

Delar om hur Skolverket beskriver sin roll kring skolutveckling:

”Skolverket ger stöd till förskolor, skolor och huvudmän i deras utveckling… Det kan ofta handla om generella utvecklingsinsatser som är motiverade utifrån brister och problem som identifierats …

Kompetensutveckling är också en viktig del i vår verksamhet. Skolverket ansvarar för den statliga rektorsutbildningen och satsningen på förskollärar- och lärarfortbildningen.

Konferenser, stöd- och stimulansmaterial samt webb-baserat stöd är vanliga former för att bidra till utveckling.”

Varför skriver Lars Flodin bara om Skolinspektionens brist på stöd? Hela idén är ju att ha en kontrollerande myndighet och en stödjande. Det kan ju inte vara så att Skolledarförbundet missuppfattat detta? Skolinspektionen kontrollerar och granskar skolorna (lär mer om Skolinspektionens roll på deras webbplats). Skolorna leds av skolledare. När något inte fungerar är det ytterst skolledarens ansvar. Att påpeka missförhållanden är inte att motarbeta. Det är att hjälpa till att med ögon utifrån och med annan kunskap hjälpa skolledare att hitta brister i den egna organisationen!

Jag gissar att han vill ha en attitydförändring från politiker, media och medborgarna. Ett större förtroende skriver han. Men samtidigt skriver han själv i sin artikel att ”alla vet ju att ett sådant förtroende inte kan beställas utan bara förtjänas”.

Så ”skyller” han på att systemet motarbetar hans medlemmar! Är inte det egna förbundet en väldigt viktig del av systemet? Vad har Skolledarförbundet och skolledarna för roll i att vinna medborgarnas förtroende? Är det förtroendeingivande att sparka på Skolinspektionen och glömma den stödjande myndigheten och sin egen organisations roll i det man klagar på?

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Föräldraskap, Lärare, Politik, Samhälle, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Man vinner inte förtroende genom att kritisera andra… Systemet arbetar mot rektorerna! Inget stöd! Lars Flodin kritiserar Skolinpektionen, skriver inget om det egna förbundets ansvar, inte heller nämner han att det finns en stödjande myndighet: Skolverket.

  1. klalin skriver:

    2008 lades Myndigheten för skolutveckling ner och ersattes med Skolinspektionen. Skolinspektionen är snart en dubbelt så stor myndighet jämfört med Skolverket. Inom det krympta Skolverket avsätts en mindre resurs till verksamhetsstöd, men sanningen är ändå att ett statligt paradigmskifte ägde rum 2008, från stödjande och målstyrande till granskande och regelstyrande. Man kan givetvis ha olika uppfattningar om hur lyckat det var, men rätt ska vara rätt.

  2. Åsa skriver:

    Följande finns också att läsa i Lars Flodins text; ”Varje pedagog vet att männi skor växer om de möts av höga förväntningar och konstruktiv kritik – det vill säga formativ bedömning. Kritik som inte kombineras med förbättringsdialog leder inte till utveckling utan bara till frustration. ” Hur många barn i dessa pedagogers skolor möts inte av kritik utan förbättringsdialog varje dag? För ”prestationsprinsar” så är det förödande. Jag tar med mig Lars påstående till möte med skolan, så får vi se om pedagogerna drar sig till minnes kunskapen som Lars påstår att alla pedagoger har. Hoppas bara att de flesta pedagoger kommit längre än Lars Flodin i vilken nivå det ska vara på förväntningarna…..

    • Ja Åsa, det var ett mycket bra citat du poängterar ”Kritik som inte kombineras med förbättringsdialog leder inte till utveckling utan bara till frustration.”. Nästan lite komiskt i all sin sorglighet, eftersom så många vuxna, speciellt i skolan, glömmer att det gäller både stora och små!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s