Hm, bra ambition men det får inte hamna på hemmet när ”alla ska lära sig läsa i första klass”.

Idag i Svenska Dagbladet skriver Helen Törnqvist (C), utbildningsnämnden Stockholms stad,  under rubriken ”Alla barn ska lära sig läsa i första klass”.

En bra ambition! Gillar att hon skriver ”Det är oftast inte ”more of the same” som är nyckeln, utan andra lekar, förklaringar och metoder kan vara lösningen.”

Ogillar däremot avslutningen då det verkar handla om åtgärdsprogram och hamna på föräldrar, lov och extralektioner. Det är inte bra,  den ordinarie undervisningen måste ha som ambition att klara så gott som alla! Annars är vi ju kvar i samma problem!? Skolan ska vara skola och hemma hemma, även om läxor och lästräning kan göras hemma! Men för NPF-barn kan det vara avgörande att skolarbetet inte hamnar på hemmet. Många klarar ju inte ens av läxor på grund av sin funktionsnedsättning. Och det är ju troligt att det är just dessa barn och deras särskilda behov vi talar om…

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hm, bra ambition men det får inte hamna på hemmet när ”alla ska lära sig läsa i första klass”.

  1. Helen Törnqvist skriver:

    Hej! Tack för din länk och din kommentar till min artikel. Jag håller med dig om att det är professionen som ska stå för själva läsinlärningen, medan föräldrarna är ett viktigt stöd för sina barn. Jag hoppades att jag var tydlig med det i artikeln. Vänliga hälsningar, Helen.

    • Hej Helen, välkommen hit och tack för ditt engagemang och debattartikel! Jag tycker kanske inte att det var helt tydligt. Kanske för att det kom på olika ställen i artikeln.

      Men det viktiga är att skolan tar sitt professionella ansvar. Och att vi ser till att den ”ordinarie” undervisningen klarar många, många fler av eleverna. Utan åtgärdsprogram och särskilt stöd. Vi skulle kunna lyckas med det om det var obligatoriskt för våra pedagoger att läsa kurser om inlärningssvårigheter och funktionsnedsättningar samt specialpedagogik redan på grundutbildningen på lärarhögskolan. Men nu måste den kompetensen spridas på annat sätt. Det är det jag hoppas min blogg bidrar till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s