Tips och tankar kring läxor. De måste inte göras hemma. De kanske inte ens behövs. Och det kanske inte behöver vara skriv- eller läsläxa!

Läxor. Vad är egentligen syftet och fyller det samma syfte för samtliga elever? Bör det fylla samma syfte för alla?

Svaret är förstås nej. För en del elever handlar det om att hänga med, utan lite extra plugg skulle inte saker och ting falla på plats. För andra handlar det om att öva upp koncentrationsförmågan eller läsförmågan, snarare än att inhämta kunskap. Andra ska kanske skippa öva koncentration och läsning ibland och istället få kunskapen på andra sätt. Andra förstår inte varför de skall ha skola hemma. Åter andra skulle klara sig utmärkt utan läxor, men de får läxor ändå. För alla får läxor.

För en del barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är det så viktigt med struktur och förutsägbarhet att det blir fel att göra skolarbete hemma. Skola är skola och hemma är hemma.

Men det kan gälla många, många fler elever. Elever som av någon anledning har oerhört svårt för skolan. Alltså inte nödvändigtvis svårt att lära sig. Men att skolan är ett så stort problem att det sätter igång tankar, kanske till och med ångest, som vi vuxna måste hjälpa barnet eller ungdomen att slippa. Då kan man skippa läxor, ett tag, eller helt.

Och läxläsning i skolan kan vara en bra idé. Helst schemalagd. Och för de här ungarna är det inte någon drop-in verksamhet med alla som vill i matsalen efter skolan som gäller. Det är en utmärkt idé och passar många. Men för de i behov av struktur och förutsägbarhet kan det bli alldeles för rörigt! Då är det bättre att det särskilda stödet omfattar läxläsningen. Att man schemalägger det och ger stöd till eleven att lyckas. Någon som finns till hands. Kanske enskilt. Kanske i ett hörn i matsalen.

Men ibland är det bästa kanske att strunta i läxorna! Fundera på hur stor skillnad de verkligen gör för kunskapsutvecklingen! Gör de stor skillnad för den här eleven eller är det bara för att? Jämför nyttan med hur mycket eleven får kämpa eller till och med mår dåligt av dem.

Men fundera också på om du har gjort allt du kan för eleven. om eleven har svårt att koncentrera sig, måste han få en lång läsläxa? Eller kan han få det inspelat? Så kan han spela boll mot garagedörren under tiden? Eller kan du rekommendera en video på internet om ämnet, kanske är det lättare att titta och lyssna för en som har svårt med läsningen? Eller finns det flera olika korta video? Eller ge alla en video i läxa! Eller en lek eller ett spel att göra med varandra, mamma, syskon om det är yngre barn. Fantasi och samtal med eleven eller eleverna kan nog få fram mer bra idéer.

Har du inte tid? Men hur mycket tid tar det att några inte hänger med och därmed blir okoncentrerade och kanske till och med stör? Du kanske har igen den?
Eller samarbeta med några andra lärare och byt kreativa läxor med varandra!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Lärare, psykisk ohälsa, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tips och tankar kring läxor. De måste inte göras hemma. De kanske inte ens behövs. Och det kanske inte behöver vara skriv- eller läsläxa!

  1. Jag är så oerhört glad för att min dotter börjat i en skola (Pysslingen) där man avskaffat läxor helt. De har lite längre skoldagar istället, och avsatt tid för att jobba igen och träna extra på det som man behöver för tillfället.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s