Tips till lärare och annan skolpersonal. Prestationsprinsen och musikfröken har ett hemligt vapen, hemliga signaler!

Musik_prestationsprinsen

Ibland blir det för mycket. Det är extra jobbigt på musiken. Det är ett rörigt klassrum, det är en massa pallar, inte vanliga bänkar. Så är det mycket saker på golvet och på väggar. Allt ifrån instrument på golv, hyllor och skåp till planscher med band, kompositörer och annat musikrelaterat på väggarn. Det gör att Prestationsprinsen ögon far runt och det hade egentligen räckt för att distrahera. Men på det allt ljud och ganska olika upplägg på olika lektioner. Jag pallar inte, har han lust att skrika och bara springa ut! Det har han faktiskt gjort en gång. Oj, vad arg hans förra musikfröken blev…

Hans förra musikfröken berättade för Drottningen och pappa på ett möte att specialpedagogik var nog bra, men det fungerar inte i kreativa ämnen. Prestationsprinsen förstår inte riktigt vad musikfröken menade eller varför det var så fel. Men det är i alla fall roligare nu med nya fröken.

Första tisdagen i varje månad (vanliga fröken påminner) så går Prestationsprinsen till musikfröken efter att han ätit. De ses i musiksalen 10-15 minuter. De talar lite om hur det fungerat senaste lektionerna. Sen berättar fröken och ger Prestationsprinsen ett papper där det står tydligt vad som ska hända de kommande lektionerna, text bilder och länkar. Han får det även till sin telefon. Hon har också mailat det till Drottningen och pappa. Musikfröken och Prestationsprinsen talar om vad som kan bli svårt och hur de kan lösa det. Varje lektion står också det här på tavlan. Hon är jättebra, för hon lyssnar på mig(!), har Prestationsprinsen glatt berättat hemma.

Men det allra bästa, tycker Prestationsprinsen är deras hemliga tecken. Om han fångar frökens blick och skakar lite på huvudet så betyder det att han smiter ut bakdörren i klassrummet (som han inte visste fanns innan), där får han vara tills han känner sig lugn och kan gå in igen. Eftersom han sitter längst bak så märker nästan ingen och gör någon det brukar ingen fråga eller bry sig. Blir han borta länge försöker fröken komma ut också. Annars får han vara där tills nästa lektion, behöver han den tiden så…

Om han fångar frökens blick och tar sig på örat betyder det att han inte klarar alla ljud. Det brukar hända då de övar på instrument. Då brukar fröken säga att alla ska ta en paus. Så frågar hon om det är några som vill ha öronproppar, det brukar alltid vara några till förutom Prestationsprinsen

Om han fångar frökens blick och biter sig i underläppen, så har han bara inte koll eller det är för jobbigt. Då kommer fröken förbi så snabbt hon kan till honom för att höra hur det är. Under tiden kan han bara blunda, ta på luvan, lägga sig över bänken. Oftast har hon ett bra förslag…

Förutsägbarhet genom mötet tisdagar och att de fått fasta platser i musiksalen. Struktur genom det extra tydliga schemat. Ställtid och reträttplats, om det behövs, i korridoren. Och reträttvägar genom de olika signalerna. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Funktionsnedsättningar, Lärare, oro och nervositet, Pirr, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tips till lärare och annan skolpersonal. Prestationsprinsen och musikfröken har ett hemligt vapen, hemliga signaler!

  1. Tack för ännu ett underbart inlägg!

  2. Reblogga detta på Prestationsprinsen och kommenterade:

    Fortsätter på tema rocka sockorna i praktiken och påminner om denna musikfröken som inte bara rockar, hon rockar verkligen sockorna!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s