En god start – en ESO-rapport om tidigt stöd i skolan till Finansdepartementet.

Även stora duktiga forskare kan missa grundproblem ibland. Man fastnar i symtomen och tror att det är problemet. Till exempel, rent hypotetiskt, brister i skolan gör att barn brister i kunskap. Alltså har barnen brister!

En god start – är en ESO-rapport om tidigt stöd i skolan till Finansdepartementet är författad av Camilo von Greiff (fil dr, forskningsledare SNS), Anna Sjögren (docent i nationalekonomi vid IFAU och SOFI) och Ing-Marie Wieselgren (med dr, överläkare i psykiatri, Akademiska sjukhuset, Uppsala). De skrev också igår på Brännpunkt i Svenska Dagbladet. De tar upp hur barn med svårigheter ska kunna identifieras och hur man kan förbättra möjligheterna att få stöd tidigt och när det är möjligt och lämpligt. Dagens Nyheter och SVT skriver också om rapporten.

Enligt ett pressmeddelande poängterar författarna hur viktigt det är att skolan fungerar och hur ett lyckande eller misslyckande i skolan kan påverka individernas livschanser:

”Barn från utsatta miljöer och barn med inlärningssvårigheter, beteendeproblematik eller psykisk ohälsa har ofta svårt att klara skolan. Att svenska grundskolelevers prestationer stadigt försämras, att andelen som klarar gymnasiet minskar, att vi får fler unga i aktivitetsersättning och att den psykiska ohälsan bland unga ökar, kan delvis bero på att insatser inte sätts in i tid.”

Ni som känner mig vet att det här är något jag på många sätt vurmar för. Att vi ska hjälpa dem som har det svårt tidigt. Innan det får orimliga och tunga konsekvenser för såväl barnet eller ungdomen som deras familjer. Hur stor risk det är med skolmisslyckanden för ett bra vuxet liv. Dessutom är det samhällsekonomiskt lönsamt.

Men!, jag är också skeptisk till det galopperande antalet barn och unga med diagnoser. Det kan inte vara alla dessa ungar det är ”fel” på. Det är skolan och samhället. Snart är väl normala en minoritet …

Så, med reservation för att jag bara bläddrat i rapporten, undrar jag: Hur tänkte de nu?
Det intressanta är deras tolkning av problemet, nämligen att det är barnen det är ”fel” på och att särskilt stöd och andra insatser måste sättas in tidigare… Men tänk om det är skolan det är ”fel” på?

Att på grund av skolans kompetens och förutsättningar, eller brist på kanske, så hamnar många utanför. Och därför behöver vi koppla in särskilt stöd utformat av specialister med den kunskap och de förutsättningar som skolan i sig borde ha i större utsträckning!!!

Ingenstans i pressklippen kommer det fram något ifrågasättande av skolans brister och ansvar för att så många behöver särskilt stöd och att så många misslyckas. Barnens brister tas för givna. Men jag ser i  förordet från författarna: ”En hög kvalitet i skolan och i andra verksamheter som möter barn bidrar till att färre barn kommer att vara i behov av särskilda stödåtgärder.” Och i slutsatserna ”det finns en farhåga att problem förläggs hos de enskilda barnen snarare än i de verksamheter som möter barnen.” Men det får ingen central plats vad jag kan se. Jag undrar verkligen, innerligt och en aning irriterat, varför?

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Familjeliv, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En god start – en ESO-rapport om tidigt stöd i skolan till Finansdepartementet.

  1. sjysstmat skriver:

    Ja. Jag undrar också. Om 7 av 24 i en klass i ettan går till språklek varje dag med specialpedagogen, kanske hela undervisningen borde planeras om?! Det lär inte bli sämre för de barn som är kvar i klassrummet ifall läraren förklarar några delar i taget istället för en hel jätteuppgift. Eller leker rim och ramsor.
    Och så alla dessa fina affischer på väggarna som man kan fantisera kring när instruktionerna blir för svåra att följa…

  2. Lagerstedt skriver:

    Ja, det är precis så mina funderingar gick för ett par år sedan när vi började förstå att vår son inte kunde ta till sig vad matteläraren sa. Man skyllde på att vår son var en dagdrömmare osv. Men faktum är att när han började 4:an tyckte han om matte och han var duktig i det också. Men av någon underlig anledning (tyckte vi då) tappade han intresset. Nu efter att vi hela förra sommaren pluggade matte hemma har vi förstått att det helt och hållet har hängt på lärarens undervisningsmetod och hur han visar/förklarar för barnen. Vår son har nu först (i sexan) fått en ny mattelärare och helt plötsligt förstår han (?) och uppnår till och med målen OCH satsar på att bli ännu bättre.

    Så jag håller med dig om att man alltför lättvindigt skyller på barnen, att de gör si eller så och att de inte tycks följa med på lektionen osv. Det är fullständigt absurt att vi som föräldrar ska tvingas undervisa våra barn på sommarlovet för att läraren inte kan ta till sig kritik. Vi försökte finna vägar för att underlätta för vår son och kom med många, många tips och idéer till läraren/lärarna men vi fick aldrig något gensvar. Hursomhelst så kanske du känner till Celebrate Calm http://celebratecalm.com. Man får många bra tips när man prenumererar på deras nyhetsbrev 🙂

    Tack för att du orkar dela med dig av dina tankar och idéer. De hjälper också väldigt mycket !

    • Ja, jag tycker att man ska fundera på det här både i de enskilda fallen, men också i de stora perspektiven. Så man inte bygger upp ett system där 10-20 % av barnen behöver särskilt stöd! Då är det ju inte så ”särskilt” behov. Det är många med dig som upptäcker att lärarna inte har rätt kompetens. Om ämnet, pedagogiskt och väldigt ofta specialpedagogiskt… Varför det nu kallas ”special”, skolans pedagogik borde innefatta alla!? Ska kolla in Celebrate Calm, känner inte till det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s