Surfplattor kompletterar papper, penna och böcker i skolan i Sollentuna. Jan Björklund sågar, men jag frågar: är det inte hög tid för mer tillgängliga läromedel i skolan!?

Jag skrev ett inlägg för ett bra tag sedan om skolans fixering på att skriva, för hand helst. Vad har kunskap och förmåga att uttrycka oss, analysera och dra slutsatser med  finmotorik, skrivmotorik och uthållighet att göra? Nej, fram med surfplattor, datorer, smartphones. Använd bild, film och ljud. Läsa in vad du vill säga, sätt ihop bilder, filma…

Det var med glädje jag läste om Sollentunas försök med surfplattor i åk 1. Laptops finns ju numera som hjälpmedel i, och lockbete till, var och varannan högstadie- och gymnasieskola… Dagens uppgift för barnen i åk 1 var att sätta ihop en saga med hjälp av bilder och sen spela in sagan med hjälp av surfplattans mikrofon. Så enkelt att ett barn kan förstå! Och tillgängligt! Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, som också citerar Maria Stockhaus om att pojkars finmotorik utvecklas lite senare (tack för det Maria!), SVT Rapport

Men i Dagens Nyheter sågar Jan Björklund både projektet och Maria Stockhaus och i Skolvärlden … han blir provocerad av att kommunala företrädare anser att böcker tillhör forntiden. Försöker han ta partipolitiska poänger? Varför inte lovorda idéerna om en skola som omfamnar modern teknik och tillgänglighet istället!? Och ta för givet att Sollentuna följer lagar, regler, förordningar, läroplaner mm.

Man får intrycket av artikeln att de tänker ersätta läroböcker fullt ut med surfplattor, men det är inte möjligt och inte heller det Maria Stockhaus säger. Och det hon sa enligt DN:s och SvD:S citat om forntiden var:

Skolan ska ta klivet in i nutiden i stället för att hålla till i forntiden. Datorn är ju lika självklar som papper och penna, ändå har bara varannan lärare i Sverige i dag en dator, det är fullständigt vansinnigt”.

Så det var ett slag för lärarna, inte mot böcker.

Det är Media som sätter provocerande rubriker och formuleringar om att de ska ersätta läromedel. Men det står inte samtliga och det säger inte heller Maria Stockhaus.

Och Jan Björklund tycker att det är viktigt att kunna skriva och räkna för hand. Vad gäller denna invändning så får de ju papper och penna, men först i tvåan. Björklund motiverar också sin upprördhet med att nationella prov ska skrivas för hand. Grrr. Som vanligt glömmer han barnen med särskilda behov, det finns faktiskt en stor mängd barn som idag måste få skrivhjälp på nationella prov!

Jan Björklund, kan vi kanske i framtiden erbjuda lite mer tillgängliga läromedel och nationella prov genom att använda smart teknik kanske!?

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, pojkkrisen, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Surfplattor kompletterar papper, penna och böcker i skolan i Sollentuna. Jan Björklund sågar, men jag frågar: är det inte hög tid för mer tillgängliga läromedel i skolan!?

  1. Ping: Modern skola | PlusEtt Bloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s