Tänk brett och utnyttja alla sinnen i skolan, undervisningen, ja för ett rikare liv för alla och för att möta elever med funktionsnedsättningar.

Såg en snutt av ett föredrag på Kunskapskanalen om tillgänglighet i skolan. Det handlade om att ha blinda barn i klassen. Hon tog så fint upp att vi lätt hamnar i att tala om höstens röda, gula och bruna löv, om hur saker ser ut, men att de här blinda barn använder ju sinnesupplevelser och sinnesintryck som ljud, lukt och känsel för att tolka och minnas hösten och allt annat…

Hon hade en fin liten historia om tre barn som lekte affär, de två seende koncentrerade sig på att få ner rätt saker i korgen, men den blinde pojken satt och slog med en bil på en stol med metallben. Det blev ett metalliskt lite skramlande ljud. De andra blev irriterade och hämtade fröken som frågade vad han gjorde. Det är här man ställer tillbaka kundvagnarna, svarade han självklart och glatt!

Då tänkte jag att det där gäller ju alla elever, barn och ungdomar. Det är säkert många som tänker på doften av förmultnande löv, av hur blöta löv känns när man stryker med handen över dem, hur det låter då man pulsar i högar av löv, då man säger ordet höst! Eller ljud och lukter då man talar om att handla. Speciellt barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som ju ofta har annorlunda och starkare sinnesupplevelser och sinnesintryck.

Och vet ni vad! Vi som inte använder så mycket annat än syn då vi upplever saker, vi borde träna att tolka mer med lukt, känsel, ljud, kanske smak då det det är lämpligt för att få ”se” och uppleva mer av vår underbara värld och förstå andra bättre på köpet…

Tidigare inlägg om sinnesintryck.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i barn, Familjeliv, Föräldraskap, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s