Nu är nya betygen och betygsinflationen på tapeten! Vad säger alla egentligen!?

Det har det varit mycket om betygsinflationen. Och det finns många åsikter. Men tidigare och fler prov, bättre bedömningsgrunder. Jätteviktigt. Men det finns en annan sida av myntet. Betygskurvan går upp, kunskaperna går ner och det är inte OK. Det allra allvarligaste för Sverige och eleverna är väl att kunskaperna sjunker! Kan vi inte få en intensiv debatt med koppling till kunskapsnivån istället för nationella proven!? Vi går i skolan för att rusta eleverna och Sverige för framtiden, inte för att få betyg!?

Och en liten detalj som aldrig tas upp. Varför får killarna sämre betyg än tjejerna? Var är jämställdhetsdebatten då det är killarna som diskrimineras?

Jan Björklund hade en pressträff i onsdags, där tog han inte upp så mycket nytt. Ny betygsskala, centrala prov tidigare, fler centrala prov.. Mer granskning, både slumpmässig och systematisk. Tydligare hur de friare delarna ska rättas. Men det som är nytt är tydligare regler och hantering av proven före, under och efter proven. Det låter väl bra. Men inget om problemen att sätta de nya betygen utan stöd från Skolverket, som är försenade, om hur bedömningen ska gå till. Visserligen två olika saker, men …

… samma dag skrev Mikael Damberg en debattartikel i Svenska Dagbladet och på sin blogg om betygsinflationen och fem förslag för mer rättvisa betyg.

De verkar ganska överens. Tycker jag. Men det tycker nog inte de själva. Viss bedömning av nationella prov utan koppling till skolan. Kvalitetssäkra proven genom mer mindre tolkningsutrymme tycker Damberg. Björklund tycker att man kvalitetssäkrar genom tydligare riktlinjer men vill ha kvar uppgifter med tolkningsutrymme, han vill inte fastna i att proven mäter utantillkunskaper. De är överens om stärkt tillsyn för att upptäcka, åtgärda och sanktionera systematiska avvikelser. Damberg tar upp problemen kring bedömning inför första gången nya betygen ska sättas och efterfrågar stöd och kompetensutveckling kring det  vilket ju inte Björklund gjorde.

Mikael Damberg ger också friskolorna skulden till betygsinflationen, de borgerliga har varit naiva anser han. Gunvor Engström skriver dagen efter på Newsmill att friskolorna har mindre problem med betygsinflation än de kommunala och lyfter fram Lärarnas Riksförbunds undersökning ”Betygssättning under påverkan”.I dess slutsats skriver man att det ”sätts högre betyg i kommuner med en konkurrensutsatt utbildningsmarknad än i andra kommuner, samt att friskolor inte tycks sätta nämnvärt högre betyg än kommunala skolor.” Intressant.

Lärarförbundet var inte nöjda med regeringens information, de tog bland annat upp problemen kring bedömning nu vid första betygsättningen med nya betyg och kompetenser kring denna, precis som Damberg. Och att lärare behöver samtala kring rättning samt ha tydligare instruktioner, det senare låter ju lite som det Björklund är inne på tycker jag. Lärarnas Riksförbund är också inne på problemen med bedömningen kring nya betygsättandet, de tar upp problemet med skolledningars press på lärare att sätta höga betyg och de vill ha en utvärdering av nya betygen senast 2014. Men jag vet inte, Björklund talade om åtgärder mot betygsinflationen, inte om nya betygen. Det är ju som sagt faktiskt två olika saker…

Dagens Nyheter hade för ett tag sen ett par artiklar om avvikelsen mellan nationella prov och slutbetyg, man granskade särskilt den hyllade Nossebroskolan.

Ekot fokuserade på Skolinspektionens ökade befogenheter för hårdare tag och sanktioner kring felaktiga betyg. SVT och DN rapporterar ganska neutralt en sammanfattning av Björklunds pressträff. Skolvärlden summerade mest de bådas ståndpunkter, Lärarnas nyheter likaså.

DN och Göteborgsposten tar upp att bedömningsgrunderna inte finns framtagna av Skolverket och citerar Anna Ekström. I Dagens Nyheter ledare häromdagen tog Johannes Åman upp problemet med betygsinflationen och att den enda lösning han kommer på har ännu fler brister. Lite konstigt för det han tar upp är ett sätt man kan göra om proven för att undvika betyg som avviker från nationella proven, inget om hanteringen, bedömningen eller hur de genomförs… Men rubriken handlade om att någon annan än läraren borde bedöma.

Om jag summerar vad jag läst så verkar alla vara på någorlunda samma spår kring betygsinflationen. Tydligare regler, mer central rättning, enhetlig hantering och genomförande, mer slumpmässig och riktad kontroll av skolor som sätter glädjebetyg och sanktioner dessutom.

Många tycker det är synd att det inte finns bedömningsstöd framtaget inför att de nya betygen ska sättas, både lärare och generaldirektören. Ministern har inte kommenterat detta vad jag sett, men jag har svårt att tro att han tycker det är lyckat!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Familjeliv, Föräldraskap, friskola, friskoleföretag, Lärare, Politik, Samhälle, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s