Obegripligt! Idéburen skola kritiserar friskoleutredningen. Varför denna fixering vid vinst i skola eller ej! Det är väl vad man lyckas åstadkomma som räknas?

Jag förstår inte denna fixering vid vinster i skola. Det säger inget om kvalitet!

Härom dagen på SvD Brännpunkt går representanter för idéburen skola till angrepp på Björklund och kommittédirektiven till Regler och villkor för fristående skolor m.m.. Ofta kallad friskoleutredningen. Den finns att läsa om utredningen på regeringens webbplats. De skulle vilja se ”ett tilläggsdirektiv om att undersöka (friskole-)reformens påverkan på kvaliteten i skolorna.” Varför då?

Vi ska väl i så fall ge goda verktyg till Skolverket att ge vägledning och Skolinspektionen att göra uppföljning så att vi ser till att det är kvalitet i alla skolor, oavsett huvudman. Och sen presentera detta så vi aktivt kan ta ställning till var vi eller våra barn vill gå i skola. Och hoppsan, det är just ett av direktiven :

… överväga om Statens skolverk och Skolinspektionen kan publicera information om offentliga och fristående skolor på ett mer lättillgängligt sätt så att elever, föräldrar och andra intressenter kan utläsa och jämföra olika skolors kvalitet,

De går till attack på vinstmaximerande skolkoncerner (med all rätt!), men säger att organisationsformen påverkar kvaliteten (säger vem?). ”Idéburna skolorna satt decentralisering, mångfald, lokalt inflytande och samhällsansvar i första rummet”, underförstått att alla andra vinstmaximerar på kostnad av detta…

Så läroböcker är dåliga, samtliga alltså? Jag menar läroboksförlagen drivs ju med vinstsyfte… Eller all skolmat som levereras utifrån? Eller alla pennor i skolan? Eller stolarna? För att inte tala om alla dess smartboards!

Dåligt använda pengar, dvs, ingen kostnadskontroll resulterar lätt i nollresultat eller förlust. Är det bra?

Kostnadsminimerande kommuner, dvs med låg skolpeng, höga hyror för skolorna, lite pengar till särskilt stöd, dåliga löner och lite fortbildning till pedagoger osv. de gör inte vinst. Men de satsar inte det de borde för de vill ha råd med annan kommunalverksamhet.

Vinst eller inte är ett dåligt mått på kvalitet, resultat, kund- och medarbetarnöjdhet…

I direktiven står följande angående skolor som går med vinst:

…utreda om det, i fall då Statens skolinspektion riktar allvarlig kritik mot en huvudman för bristande kvalitet i undervisningen och det finns belägg för att ekonomiska uttag ur verksamheten väsentligen har bidragit till bristerna, finns behov av att Skolinspektionen tar hänsyn till detta och, om så bedöms vara fallet, föreslå hur det bör ske,

Dvs. om det inte är kvalitet i undervisningen då kan det var intressant att utreda om det beror på vinst- eller andra ekonomiska uttag. Märk väl i vilken ordning!

Tidigare inlägg om forskning kring friskolereformens goda påverkan på kvaliteten.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Familjeliv, Föräldraskap, friskola, friskoleföretag, Politik, Samhälle, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s