SR och Ekot verkar tycka att man ska polisanmäla 13-åriga elever som slåss i korridoren! Skolans ansvar?

Idag tar Ekot upp hur hemskt  det är att skolor inte alltid polisanmäler misshandel. Och då är det underförstått alla elever som slåss, vi talar inte om någon gradering. Ekot talar inte något om att barn är barn och kanske är det inte helt ovanligt att två 13-åringar ryker ihop i skolan. Det kanske finns orsaker bakom som vi vuxna har ansvar för och inte gjort vad vi borde kring! Polisanmäl rektorn istället!

Detta om polisanmälan kommer upp i samband med ännu ett trist mobbningsfall i skolan, där lärare och rektor inte ställt upp för eleven. Det är skandalen! Inte att polisen hölls utanför!

Om skolan tar hand om problemen finns ingen anledning att polisanmäla. Vad ger det för signaler om de vuxna i skolans förmåga att ta ansvar för ordning och mandat att reda ut? Det är som det fantastiska straffet som fortfarande lever kvar ”annars får du tala med rektorn…” eller ”annars ringer vi dina föräldrar”. Om jag var elev skulle jag tänka, varför då? Vet inte du som rastvakt vad som gäller, eller?

Det är självklart att skolan först ska försöka lösa problemet på plats. Där och då. Jag håller med Felipe Estrada, professor i kriminologi och Bert Grundström, rektor, som uttalar sig i programmet och är kritiska till polisanmälan.

Skolan ska inte skylla ifrån sig och polisanmäla istället för att ta tag i de problem som orsakar beteendet. Om småungar slåss är det inte misshandel. Om tonåringar slåss kan det vara det, men det kan också bara vara allmänt tjafs där båda har lika skuld. Det kan vara alla möjliga orsaker som skapar ett antisocialt beteende som att en elev mobbar eller är utagerande, kanske till och med slåss.

Det kan vara skolan som inte anpassar till särskilda behov, som skuldbelägger eleven, kanske även familjen. Det kan vara andra ungar som retar denna elev för att den inte hänger med eller för att den är just bråkig. Sorg, ångest,frustration och ilska är väldigt nära besläktade. Eller det kan vara ungar med NPF problematik, det förstår inte orsak och verkan på det sätt vi  ”neurotypiska” dvs vi ”vanliga”. De förstår inte heller konsekvenser på samma sätt som oss. Och de beter sig inte som oss. Därför kan de anses vara mobbare och bråkstakar eller så blir de mobbade…

Det är vi vuxna som helt o hållet har ansvar för all sorg, stress, deppighet, frustration, problem med inlärning, koncentrationsproblem etc som påverkar våra elever. Det är vi som ska ta tag i situationerna och behoven. Och problemen som följer. Skolpersonal och föräldrar i första hand. Inte polisen!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, psykisk ohälsa, Samhälle, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s