Teach First till Sverige!? Moderaterna vill i alla fall lansera ett liknande koncept.

Läste på politikdirektbloggen på svd.se att Moderaterna vill införa något liknande Teach First i Sverige. När jag först läste om Teach First för flera år sedan tyckte jag att det verkade bra. Jag tror att många begåvade människor med fantastiska kommunikationsegenskaper inte väljer skolan som arbetsplats av många skäl, lönen, karriärmöjligheterna, ingen jämn könsfördelning etc. Men att många egentligen känner både lust och kall. Våra ungar, det viktigaste vi har och vår framtid. Vem vill inte vara med och bidra till dem och det!?

Men det är ju förstås många begåvade fantastiska människor som väljer att bli lärare, trots dåliga odds i löneutveckling och tuff arbetsmiljö. Men eftersom det inte är något högtryck på ansökningarna till lärarhögskolorna och många som kommer in tydligen inte valt det i första hand (är det verkligen så? Har läst det i många artiklar, men var kan man hitta den statistiken?) så är det förmodligen ett stort antal som halkar in i brist på annat… Och man skulle ju önska bättre för våra älskade ungar och Sverige.

Tänk om vi kan få briljanta läkare, ingenjörer, konstvetare, ekonomer, läkare, beteendevetare och andra som kanske satsat allt för att komma in på en svår och utmanande utbildning eller i alla fall gjort ett mycket aktivt val för något de brinner för, med en tydlig vision vad de vill åstadkomma, att komma in och sprida lite av sin glöd och vilja bland lärare och inte minst eleverna!

Såklart, det finns mycket som kan gå fel. Men mycket som kan gå rätt. Så givetvis gäller det att ha en bra uttagning, vem som helst kan inte arbeta som lärare, det krävs fantasi, lyhördhet, ödmjukhet, anpassningsförmåga och en enorm passion och vilja för att orka.

Och tänk om några av dessa har en fallenhet och lust att bli kvar i skolans värld. Då kan det väl inte vara annat än bra att vi kommer med olika bakgrund, men givetvis relevant kompetens, till skolan. Vi kanske till och med kan få lite fler män att vilja bli lärare!

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Skolan. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Teach First till Sverige!? Moderaterna vill i alla fall lansera ett liknande koncept.

  1. Emelie skriver:

    Fortbildning är ofta givande och roligt, men jag skulle hellre bli av med mina lån än få ännu mer utbildning. Fast mina elever kanske hellre vill att jag får fortbildning än mer pengar. 😉

  2. Emelie skriver:

    Jo, det kan komma en del bra ut av det, men om de ska få betalt medan de läser in lärarkompetensen (vilket jag har förstått är en del av konceptet) vill jag att staten efterskänker mina studieskulder på närmare en kvarts miljon, som jag har tack vare att jag – med mina toppbetyg från gymnasiet och min glöd för både mitt ämne och undervisning – valde att plugga till lärare i fem år.

    • Emelie skriver:

      Inte så att jag vill verka tjurig, men det känns ju lite orättvist på nåt sätt.

      • Ja, rättvisa är svårt. Och problemet finns ju i fler branscher där en del har med sig sina kunskaper från utbildningen (marknadsföring, programmering, språk…) och sen får någon kollega gå en flådig kurs i ämnet, på arbetstid dessutom…

        Lösningen är kanske att Sverige samtidigt blir bättre på att fortbilda lärare överlag?

Kommentera

