En förklaring till ökat antal diagnoser och killarnas ”antipluggkultur”? Begåvade uttråkade elever kan käfta emot och ge upp.

Trista lektioner släcker klassens ljus är rubriken idag i Svenska Dagbladets serie om särbegåvade barn. Det gäller nog inte bara de särbegåvade, de gäller nog alla barn i och för sig. Roland S Persson, professor i pedagogisk psykologi, uttalar sig i artikeln och det är så klokt:

”Han (Roland Persson) ser okunskapen kring särbegåvning i Sverige som ett av de största problemen. Många lärare vet väldigt lite om dessa elevers speciella egenskaper, förmågor och pedagogiska behov. De förstår inte att tjejen som halvsover längst bak i klassrummet eller killen som hela tiden käftar emot i själva verket kanske är intellektuellt särbegåvad.

De här barnen har en snabbare processhastighet i hjärnan än sina jämnåriga och får de rätt stimulans kan de arbeta koncentrerat väldigt länge. Men utan uppgifter som engagerar och utmanar dem, uppvisar vissa ett beteende som felaktigt kan tolkas som koncentrationssvårigheter eller ADHD.”

Det kanske finns flera orsaker till killarna med ”antipluggkultur” och det ökande antalet diagnoser…

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i adhd, Allmänt, barn, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, neuropsykiatriskfunktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s