Lärarnas Nyheter pratar förstås bara om lärarna när de tar upp lärarnas debattartikel i SvD häromdagen

Jag fnissar nästan lite då jag läser Lärarnas Nyheters intervju med Malin Appletoft, en av författarna till debattartikeln i SvD häromdagen, som jag skrivit om i tidigare inlägg.

Det Malin och hennes skrivande kollegor gjorde så bra, tyckte jag, var att de inte bara tyckte om sin egen situation. De drog en rad slutsatser och exempel på att och hur lärarnas stundtals omöjliga situation drabbar eleverna! Visst – lärarna ska ha drägliga, helst bra, förhållanden, så klart. Men det allra viktigaste är ju inte det i sig, utan att det ska ge bra förutsättningar för våra älskade ungar. För framtiden.

Men Lärarnas Nyheter har inte den visionen. De frågar bara ur lärarfokus utan slutsatser… Men Malin ska ha all heder, hon lyckas klämma in att ”…jag vill ju fokusera på det jag brinner för – mitt ämne och mina elever.” Hon kanske sa ännu mer klokt om följderna för eleverna, men det kanske inte kom med.

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Lärare, Politik, Samhälle, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

