Olika elever – samma undervisning… Skolinspektionen: Skolan anpassar inte undervisningen efter elevernas behov.

”Olika elever – samma undervisning” är Skolinspektionens årliga rapport över vad de upptäckt och dragit för slutsatser av de inspektioner de gjort under senaste året. I år är deras huvudpoäng att undervisningen inte utformas efter eleverna i 20 % av skolorna. Så här skriver de i sitt pressmeddelande:

”De mest allvarliga bristerna i dagens skola gäller bland annat anpassningen av undervisningen efter elevernas förutsättningar, behov, intressen och erfarenheter.

– Jag vet att uppgiften att anpassa undervisningen efter elevernas behov är en stor utmaning för skolorna, men misslyckas man här kringskär man elevernas chanser att utvecklas så långt som möjligt. Om eleverna känner att skolarbetet inte berör dem själva och deras liv, och inte ger dem verktyg att förstå omvärlden bättre – då är det inte konstigt att resultaten blir därefter, säger Ann-Marie Begler, generaldirektör, Skolinspektionen.”

Och i rapporten lyfts detta fram igen:

”Skolan måste ge alla elever möjlighet att lyckas. Ett steg på vägen är att ta till-vara varje individs motivation. Forskning visar att människans inre motivation handlar om att förstå, att lyckas och att ha gemensamma mål. Vi har alla med oss en naturlig nyfikenhet på vår omvärld, vi vill förstå hur saker fungerar och hänger ihop. Vi vill känna oss kompetenta genom att behärska de utmaningar vi möter i tillvaron. Vi tycker också om att göra saker tillsammans. Trots det talas det sällan om hur undervisningen kan främja elevernas förståelse och motivation. Det förekommer ofta att elever beskrivs som endera studiemotiverade eller inte studiemotiverade. Underförstått förklaras skolans resultat med dess elevunderlag.”

Det gäller alltså inte bara barn och unga med särskilda behov (även om bristerna där lyfts fram i rapporten), det gäller alla elever. Anpassa budskapet efter målgruppen!? Grunden i alla kommunikation…

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Familjeliv, Föräldraskap, Lärare, Politik, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Olika elever – samma undervisning… Skolinspektionen: Skolan anpassar inte undervisningen efter elevernas behov.

  1. klalin skriver:

    Hej prestationsprinsen. Vi får se om detta svar går fram som det är tänkt. . .Myndigheten för skolutveckling fanns för eleverna. Exeptionellt framgångsrika, nedlagda. Varför? Specialpedagogiska myndigheten finns, kölhalade av skolinspektionen. För elevernas skull? Mitt svar är nej. Andra intressen styr, kanske rent av ideologiskt färgade. . .

    • Vi är nog överens om del. Förstår jag dig rätt tycker du också att det inte är någon som tydligt för elevernas talan. Att det är ett vuxenperspektiv, och visst, politiskt perspektiv i mycket som skrivs, sägs och görs. Lärarfacken talar för sällan om vad de vill åstadkomma för eleverna, mer om sin status, sina löner och möjligen vad som är fel.

      Men, det finns fortfarande ingen anledning för Skolinspektionen att ta hänsyn till lärarnas förhållanden då de gör tillsyn. Inte heller att de behöver komma med lösningen till samtliga skolor de inspekterar, för så uppfattade jag din första kommentar.

  2. klalin skriver:

    Jag tycker att de all om vetande helblodsproffsen på skolinspektionen ska tillbringa några veckor på respektive skola de inspekterar och lära ut de patenterade knep och finter som de uppenbarligen bär i sin arsenal. De bör under dessa visiter kunna anpassa sig till de enkla omständigheter som skolpersonal underkastas, även om det är långt under den ståndsmässighet de som statliga inspektörer till vardags åtnjuter på ett antal statliga prestigeadresser.

    • Man får skilja på äpplen och päron. En liten parallell. Bilbesiktningens personal har aldrig påstått sig vara mästare på att underhålla eller reparera bilar. Men de kan se vad som behöver åtgärdas.

      Skolinspektörer inspekterar, de ska påpeka vad som inte fungerar. Sen är det huvudmän, rektorer eller pedagoger som ska åtgärda. Beroende på var ”felet” finns. Och visst kan det vara ”enkla omständigheter” för skolpersonalen. En enskild lärare kanske inte kan göra mer utan insatser eller resurser från rektorn eller huvudmannen. Men det innebär inte att vi ska blunda för att eleverna inte får den utbildning de har rätt till.

      Även skolinspektörerna förstår nog ofta var skon klämmer. Men de har ingen anledning att låtsas att den passar dvs att acceptera bristerna i aktuell skola för att vara snäll mot skolpersonalen på grund av att de jobbar under ”enkla omständigheter”. Skolinspektionen finns för eleverna…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s