Suck – fd lärare och lärarutbildare exemplifierar i sig skolans problem!

I Svenska Dagbladet idag skriver Per Acke Orstadius att matematiken redan är för omfattande. De flesta behöver inte mer än de fyra räknesätten. Han beundrar en man som varit lantbrukare, vägarbetare, fiskare, mjölnare, kraftverksföreståndare, bussförare, åkeriägare och byggnadssnickare. Han hade klarat sig bra med den räkning han fått lära sig i en sexårig folkskola…

Om detta är inställningen till kunskap bland fler lärare och lärarutbildare så förklarar det en hel del av att svenska ungar halkar efter i kunskap!

Men behöver vi kanske några som kan var med och skapa morgondagens lösningar på våra befintliga och morgondagens problem?

Med de fyra räknesätten hade inte banbrytande forskning, på grundnivå och tillämpad, skett! Vi hade inte kommit till månen, med alla spin-off-effekter det gett oss. Vi hade inte kommit på medicinska lösningar som penicillin och andra mediciner, vaccinationer, medicinsk utrustning… Vi hade inte haft broar, satelliter, gps-system, datorer, smarta telefoner, kalkylprogram, hushållsmaskiner… Vi hade inte haft några sökmotorer, skype, bredband, alla system vi tar för givna för att banker, flygbolag, företag, transporter ska fungera. Inga stormvarningar heller…

Men givetvis jobbar inte alla med detta! Alla får inte konkret nytta i sitt arbetsliv av att kunna årtalen för Karl den XII:s slag, fotosyntesen, citronsyracykeln, periodiska systemet, ta ut satsdelar, känna till Tranströmers dikter, sin franska grammatik, veta vilket berg som är högst i Asien heller! Så ska vi skippa ett par år av grundskolan kanske?

Många använder matematik i hög grad i dag, varje dag. Så ser det moderna samhället ut. Johan Wendt replikerar kort och rakt på i en replik och tar upp bland annat detta.

Hela idén med en grund- och gymnasieskola är väl att eleverna ska veta att allt det här finns, att man kan förkovra sig vidare (eller plocka upp igen), att alla ska ha grunden för högre studier inom så många områden som möjligt!? Även inom de naturvetenskapliga!?

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, barn, Lärare, pojkkrisen, Politik, Samhälle, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s