Nossebroskolan, från botten till toppen genom struktur, förutsägbarhet och vuxenansvar

Många av er har nog läst och hört om Nossebroskolan, som hamnade hopplöst i botten när Skolverket 2007 publicerade den första jämförelsen mellan grundskolor och deras niondeklassares behörighet till gymnasiet. Men efter tre år var det 100% som gick ut med fullständig behörighet. En rekordsnabb vändning.

Det sändes en intressant dokumentär om Nossebroskolan på P1 i helgen, det var tydligen en repris från Studio Ett i mars i år. De berättar att jämförelsen var ett brutalt uppvaknande. Men de tog tag i det, utan några extra pengar, med befintliga resurser, och har vänt läget till att alla är behöriga. Bland annat genom att inte skylla på omständigheter och eleverna, som de själva uttrycker det. Vilket kanske ger en hint om vad de tror att andra skolor gör fel…

Nossebroskolan sammanfattar det hela bland annat med att de skapat struktur och förutsägbarhet. Och att det aldrig är elevens fel. Det handlar om att vi vuxna måste vrida och vända på saker för att nå/hjälpa/locka just den här eleven, tidigare gav de upp och konstaterade att den här eleven tydligen inte klarar målen. Alla elever är allas elever.

Så klart jag går igång, struktur, förutsägbarhet, vuxenansvar, elevperspektiv och en skola (som verkligen är) för alla är ju även ”mina” käpphästar här på bloggen och IRL! Heja Nossebroskolan!

Nu vill alla göra som Nossebroskolan, som håller konferenser och får berätta för fulla hus vilket P4 Skaraborg rapporterade om i januari.

Men samtidigt… det här borde väl vara själva essensen i vad man lär sig på lärarhögskolan. Varför behöver andra skolor vallfärda till Nossebroskolan i Essunda för att fatta vad struktur, förutsägbarhet, elevfokus och vuxenansvar innebär i skolsammanhang? Och varför behöver Borås högskola forska på varför Nossebroskolan så snabbt fick ordning och resultat?

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Familjeliv, Lärare, Politik, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nossebroskolan, från botten till toppen genom struktur, förutsägbarhet och vuxenansvar

  1. Emelie skriver:

    Forskning behövs för att det ger mer tyngd åt den beprövade erfarenheten. Forskning kan också ge djupare insikt i Varför det fungerar och inte bara Att det gör det. Det betyder inte att erfarenheten är värdelös utan forskning eller att andra skolor inte kan ta lärdom av Nossebroskolans erfarenheter innan det finns vetenskapliga belägg för dem. Att det forskas på saker bör aldrig ses som något negativt, tycker jag. Tvärtom är det väl positivt att universiteten och högskolorna intresserar sej för den nämnda skolan?

    • Du har förstås rätt i det du skriver. Men jag måste ändå lägga till ett men… det finns något sorgligt i att när en skola gör det alla skolor borde göra med samma resurser som andra skolor dessutom, så är det så märkvärdigt och fantastiskt. Det är väl mer det, än att forskning skulle vara onödig. Kanske man inte skulle forska på vad som gör att de lyckats vända på så kort tid, utan varför andra skolor inte lyckas vända sina trender alls…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s