Friskolor är bra och driver upp kvaliteten enligt flera forskare.

Den amerikanske forskaren Andrew Coulson skrev om hur bra det svenska systemet med friskolor, vinstmöjlighet och skolpeng är jämför med det amerikanska i Svenska Dagbladet för ett par veckor sedan. (chef för Catoinstitutets Center for Educational Freedom i Washington, DC, och författare till boken Market Education: The Unknown History). Han framhåller fördelarna med vinstincitamentet och hur litet incitamentet annars är att vilja utöka sin lyckade skolverksamhet till att omfatta fler skolor och elever.

Friskolereformen har förbättrat resultaten det skriver Gabriel H Sahlgren i Svenska Dagbladet idag. (författare till studien ”Schooling for Money: Swedish Education Reform and the Role of the Profit Motive” vid Institute of Economic Affairs, London)

En efter annan visar internationella undersökningar att svenska grundskoleelevers kunskaper faller i jämförelse med andra länders. Ingen har direkt analyserat huruvida friskolereformen kan isoleras som avgörande för detta fall. De som argumenterar för detta misstar korrelation för kausalitet. I stället visar en OECD-studie från 2007 att konkurrens från friskolor leder till bättre resultat i PISA-tester i matematik och naturvetenskap. I kombination med att alla studier som analyserar svenska nationella prov samt betyg dessutom visar att friskolereformen har förbättrat resultaten – samt att dessa förbättringar inte verkar drivas av betygsinflation – är det därför mer troligt att friskolereformen faktiskt har minskat Sveriges fall i internationella undersökningar.

Men vi har problem med betygen, betygsinflationen och betygsjämförelse i Sverige (se t.ex tidigare inlägg ”Tankar kring betygsinflationen…” ”Fel i betygsstatistiken”och”Pojkar får sämre betyg… ”.), men det är lika mycket problem inom den kommunala skolan som friskolan. Han skriver om fördelar med central betygsättning som i England. Och decentraliserad intagning till gymnasiet där skolorna kan kombinera betyg, intervjuer och inträdesprov i många länder och landar i att kanske någon kombination inte är så dum.

Läs deras debattartiklar och fundera själv en stund. Vi har vinstdrivande skolkoncerner som gör konstiga lösningar för att lösa sina problem t.ex. lägger all gymnastik under en period för att bocka av timmarna eller har undervisning förmiddag eller eftermiddag för olika elevgrupper. allt för att maximera. Det är inte bra. Men de är få! Och de flesta skolor gör inga eller måttliga vinster utan att göra avkall på elevens bästa. Eller i alla fall inte värre än de kommunala som kanske inte har vinst, men kostnadsminimering som mål många gånger.

Lägg därtill att faktiskt många driver skola utan vinstintresse, enbart för att de brinner för att stötta t.ex. barn med asperger, eller att de ser stora möjligheter till förbättring som de inte tillåts realisera i den kommunala verksamheten eller att de tror på småskalighet… Då är det inte ens vinsten som driver, utan viljan och möjligheten inom skolsystemet, att skapa ett bättre samhälle och värld för våra älskade ungars skull…

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i friskola, friskoleföretag, Skolan. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s