Okunnig media tror att allt beror på socioekonomiska problemen, när regeringen vill utreda om kommunerna ger de pengar de ska till elever i behov av särskilt stöd

Ger kommunerna de pengar de ska till elever i behov av särskilt stöd? Ja, det kan man undra.

Jan Björklund och regeringen har gett Skolverket i uppdrag att granska hur kommunerna fördelar resurser till grundskolan. De ska studera om kommuner anpassar resursfördelningen utifrån elevers behov av särskilt stöd och efter elevernas socioekonomiska bakgrund . Det är bra. För det funkar inte bra i många, många kommuner.

Det har många bittert fått erfara att de inte gör. Det är mer än en förälder som fått svar i stil med att ”jag får egentligen inte säga så här, men vi har inga pengar” från handläggare på kommunen. Eller ”det är ingen idé att vi söker, kommunen kommer aldrig att släppa till de pengar som behövs”…

Och hur mår man då? Som mamma, pappa eller elev? Vad blir det av den ungdomen, som inte får sina anpassningar och stöd den har rätt till enligt lag? Hur blir förtroendet för vuxenvärlden? För skolan? Skolresultaten? Självkänslan? Den psykiska hälsan? Och vad kan det leda till …

Ekot rapporterade om detta och där kan du även höra Jan Björklund uttala sig.  Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet hade med en liten TT-notis, SvD även en video med Jan Björklund. Lärarnas Nyheter hade också en kort notis.

Tyvärr! är notiserna och videon helt fokuserade på socioekonomiska problem och inte alls våra barn och ungdomar med osynliga neuropsykiatriska funktionshinder! Vilket ju är ett jättestort problem som fler (journalister!) behöver få kunskap om.

Det är synd att varje fråga behandlas separat, i alla fall av media. För det är ju onekligen så att saker o ting faktiskt hänger ihop. Får man inte det särskilda stöd och anpassningar man har rätt till blir det svårt i skolan, då kan man bli en bråkstake, uppgiven eller hemmasittare. Allihop kan bidra till t.ex. den ogiltiga frånvaron, som i våras behandlas i pressen som ”skolk”. Eller till mobbning, att man blir den som utför eller utsätts. Eller kanske till dåliga skolresultat, i t.ex. matematik. Eller till pojkarnas underläge och dåliga resultat…

Men förhoppningsvis har Skolverket en bättre helhetssyn än media.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Funktionsnedsättningar, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Ny i svenska skolan, pojkkrisen, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s