Specialpedagogens uppgift och mandat. Det behövs stora och accepterade befogenheter.

En diskussion uppstod kring specialpedagogens roll på skolan. Björn Kindenberg lyfte i ett kommentarsflöde på Skollyftet, som jag också deltog i, att han skulle vilja se att specialpedagogen har två uppgifter:

  • Identifiera och åtgärda problem hos enskilda elever
  • Identifiera och påpeka situationer i lärarens undervisning som kan underlätta/försvåra för barn i behov av särskilt stöd.

Jag håller med fullt ut, även om jag inte är helt nöjd med formuleringen ”åtgärda problem hos enskilda elever. Vem är problemet i t.ex. ett fall med en asperger-elev som har det tufft? Barnet med sin funktionsnedsättning eller lärarens bristande kompetens? Men det lägger vi åt sidan nu. Jag gillar Björns två punkter och har funderat i precis samma banor då jag sett hur det fungerar, eller inte, ute på skolorna. Punkt 2 är ofta ett problem.

Att hon eller han kan ge bra stöd och träning till den enskilde eleven verkar allmänt accepterat av lärarkollegor och skolledning. Och det är ju bra, många elever med särskilda behov behöver träna för att minska eller utveckla strategier för att hantera dem.

Men, att specialpedagogen ska kliva in i lärarkollegans klassrum och analysera undervisningen, tala om var det brister, ge förslag på hur det kan undervisas annorlunda är inte alls lika accepterat. Men nödvändigt. Och det som är nödvändigt för några få, skapar rejält bättre förutsättningar för fler och underlättar för alla!

Det här senare problemet kan bero på flera saker:

  • Skolledningen har inte gett specialpedagogen ett tydligt mandat
  • Befogenheten är inte beskriven, förstådd och accepterad av lärarkollegorna
  • Specialpedagogen är inte ”kaxig” nog att ta plats: våga kritisera, utveckla och berömma sina kollegor.
  • I värsta fall kan det brista i kompetensen hos specialpedagogen.

Så snälla rektorer, se till att hitta en specialpedagog som inte bara är kompetent, utan också har stora framfötter. Ge dem stora och tydliga befogenheter. Se till att alla förstår och accepterar detta. Och specialpedagoger, ta för er! För våra älskade ungars skull!

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Skolrätt, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s