Lärarna måste höras om mer än höjd lön och status. Och de måste använda sin pedagogiska kunskap till att förklara bättre.

Det är mycket om lärarnas löner och status. De ska höjas. Det är bra. I Svenska Dagbladet häromdagen skrev Daniel Sandin som är lärare bra (och pedagogiskt!) om varför och gav exempel på hur han tycker det kan genomföras.

Men lärarna måste också blir tydligare i att få Björklund och allmänhet att förstå vad som behöver göras. Varför det i vissa fall behövs mer pengar, i andra fall behövs pengarna användas bättre, för det är inte bara lönerna som är fel och lösningen.

Lärarna måste också bli tydligare i att förklara vad de gör för att förbättra skolan, de goda exemplen på hur man gör för att lösa de problem som finna och uppstår. Speciellt de som beror på systemfel. De frågor som viner eller borde vina i skoldebatten.

Här är Skollyftet ett utmärkt exempel. Heja Anna Kaya som är initiativtagare. Och alla som bidrar där. Jag föreslog själv i en kommentar där att alla de goda exemplen kanske kan kopplas ännu tydligare till vilka problem de löser. Och extra intressant är det ju om någon har hittat en lösning på någon av de frågor som kommer upp i debatten. Minskat skolfrånvaro, höjt betygen (och kunskapsnivån), hjälpt killarna att komma igång… Eller vad som hindrat dem, skolledningen, kommunen, föräldrar, lagar eller styrdokument…

De flesta lärare gör vad de kan. När det brister i klassrummet beror det ofta på saker utanför lärarens ansvarsområde. Många lärare tar ändå ansvar för detta och kämpar, för elevens skull. Men det är viktigt att erkänna att inte alla kan det de borde kunna. Till exempel den här bloggens hjärtefråga, baskunskaper kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) och de grundläggande insatser som kan hjälpa.

Det finns en rad förklaringar till det: Det ingår inte i den omfattning som det borde i lärarutbildningen, rektorer som inte ger förutsättningar, rektorer som inte söker de extra pengar som behövs för att hålla budgeten, kommuner som inte är effektiva i sitt specialpedagogiska stöd till skolor och lärare, kommuner som inte ger pengar så att skolorna kan ordna det särskilda stöd som eleven har rätt till osv.

Så jag tror inte det räcker med höjda lärarlöner och höjd status. Lärarna måste bli tydligare i att göra sin röst hörd, tydligt hörd, i vad som inte fungerar i vardagen. Inte bara i en stor fråga som idé om studentexamen. Och där lärarna kanske inte har kompetens eller kunskap att se bristerna, t.ex. för barn med npf, där måste föräldrar och elever också försöka göra sina röster hörda!

Men då måste vi också få komma till tals. Därför var det bra att Helena von Schantz fick in sin artikel och Daniel Sandin sin.

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Funktionsnedsättningar, Lärare, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, Politik, Samhälle, Särskilda behov, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Lärarna måste höras om mer än höjd lön och status. Och de måste använda sin pedagogiska kunskap till att förklara bättre.

  1. H skriver:

    Sen vill jag också påpeka att lärares åsikter inte tas på allvar. De som försöker tystas effektivt, de fasas ut, får sämre tjänster och går inte sällan i väggen. Eller så separerar de med allt det innebär. Lärare är trötta på att ses som lata gnällspikar. Och de vågar eller orkar sällan försöka. Hjälp mina fantastiska fd kollegor!

    • Det kan nog mycket väl vara så att de lärare som vågar sticka ut och kämpa inte sällan får problem orsakade av rektor, kollegor eller kanske bara för att de brinner för det de gör. De blir utbrända.

      Det finns många som vittnar om fall där lärare eller specialpedagog varit lätt omöjliga, men där det sedan visat sig att det inte beror på dem. Utan den dysfunktionella arbetsmiljö de verkar i, inkompetent rektor, besparingskrav…

      Men vem kan basunera ut detta bättre än lärarna!? Dina före detta kollegor? Det är det jag menar med att lärarna måste tala om mer än sina löner och arbetstid. De är ju vuxna människor, till skillnad mot eleverna. Om lärarna förklarar sin svåra situation pedagogiskt och tydligt så kan fler hjälpa till genom att ställa krav på kommun- och riksdagspolitiker, rektorer, ägare, m.fl.

      För våra älskade ungars skull! Och lärarna på köpet?

  2. H skriver:

    Hej! Din blogg är riktigt bra, men jag undrar varför min kommentar till det här inlägget tagits bort. Det var mitt försök till försvar av lärarkåren. Själv är jag lärare, numera utbränd sådan, som kämpat för att ge alla mina över 100 elever allt. Jag räckte inte till. För att överleva får man inte vara för engagerad.

    Att npf finns i min familj gör denna blogg ännu viktigare för mig. Men inte censurerar du väl?

    • Nej H, jag censurerar inte. Jag godkände din kommentar (det är därför den här publicerades omedelbart) och vet inte vad som hänt. Ber så hemskt mycket om ursäkt och skulle bli jätteglad om du har lust att kommentera igen med det du skrev sist.

      Det är ni läsare som gör bloggen levande och jag vill så gärna ha kommentarer! Både medhåll och mothugg!

      Förresten, var det här du kommenterade. För annars har du ju skrivit klokt i samband med inlägget om studentexamen.

      https://prestationsprinsen.wordpress.com/2011/06/16/dns-ledare-svarar-angaende-losningen-studentexamen-nej-det-ar-varje-lararen-som-kontinuerligt-ska-folja-upp-och-snabbt-satta-in-atgarder/

      • H skriver:

        Ja, den känner jag igen. Jag upprepar mig visst. Men kritik riktad mot en lärarkår som har en så vidrig situation gör mig sorgsen. En fd kollega ska ta tag i sin utbrändhetsproblematik – på sommarlovet. När skulle hon annars hinna?!!
        En annan använder de första och sista veckorna till att söka jobb. Hon tror nämligen att det är bättre på annat håll. Själv var jag på en av Sveriges mest välfungerande skola i en av de bästa skolkommunerna. För lärarna där är det inte tillräckligt, trots att elevunderlaget är mycket gott.

  3. MaskrosMorsan skriver:

    Finns en öppen grupp på facebook, bara logga in och bli medlem, diskutera, debattera, dela med sig av sina erfarenheter, komma med tips, råd och förslag – vara delaktig!
    https://www.facebook.com/home.php?sk=group_191090424260282&ap=1

    SKOLA NPF heter den om länken ovan ej fungerar…

    Ville passa på också och tacka för denna blogg och jag delar den ofta på facebook och tipsar om den då detta är ett viktigt ämne och kunskap behövs spridas…Mvh MaskrosMorsan

    • Tack Maskrosmorsan, både för tipset om facebookgruppen och att du refererar till Prestationsprinsen!

      • MaskrosMorsan skriver:

        Så lite så, du har en mycket bra sajt så den sprider jag gärna…och välkommen till facebook gruppen att öppet dela med dig och skriva…det behövs!

        //MaskrosMorsan

Kommentera

