Fridolin instämmer i kören om höjda löner och lärartäthet…

Gustav Fridolin sommartalade och skrev debattartikel i DN häromdagen. Bra att han tar upp skolfrågan och vill visa att den är viktig för honom som språkrör och miljöpartiet.

Han vill inte förstatliga skolan. Skolan behöver arbetsro. Det är nog helt rätt. Men sen, ständigt denna lärarlön. Och lärartätheten. Höjda löner är inte lösningen. Det kanske är en del av lösningen. Men lösningar ska kopplas till tydliga krav och behov som löser definierade problem. Och den kopplingen är otydlig i debatten.  Det finns så mycket annat som också måste förändras. Om vi tror att lärarlönerna löser allt blir det svårt. För det första är det svårt att finansiera ett rejält lönelyft. Och om bara lönerna höjs, men systemfelen består…

Det finns en rad krav och behov på ett bättre skolsystem. Bland annat måste vi komma tillrätta med att:

  • kunskapsnivån sjunker enligt internationella mätningar.
  • förutsättningarna och lösningarna ute i alla kommuner är så olika, det ska inte vara ett lotteri om man till exempel får särskilt stöd eller ej.
  • pojkkrisen, att killarna halkar efter tjejerna.
  • så många får diagnoser, och mest killar, är det barnen eller skolan det är fel på?
  • de duktigaste gymnasisterna inte vill bli lärare. Det beror inte bara på lönerna och ”status”. Skolsystemet lockar inte med alla dess brister.
  • lärarutbildningen kanske måste förändras, högre krav har ställts och skolornas examensrätten har reviderats. Men behövs det mer om ledarskap, organisationsteori, skoljuridik, psykiatri och psykologi, specialpedagogik…?
  • vi har brist på matte- och NO-lärare med en kunskapsnivå som klarar de högre kurserna på gymnasiet.
  • osv…

Fridolin skriver

”Vi är ett litet land på en global marknad och har inte råd att slösa bort en enda talang. Varje barn måste ges möjlighet att bli den allra bästa hon kan vara.”

Då måste vi göra mycket mer än att höja lönerna! Vi måste lyssna på lärarnas dagliga problem (och lösningar!) för att komma vidare med sina elever, begåvade, mindre begåvade, pirriga, stirriga, oroliga, diagnostiserade, annan kulturell bakgrund, med sociala problem, med språkproblem, stökiga, arga, intresserade, men framförallt vår framtid!

Hans budskap om mer statliga pengar till skolan togs bara upp som en notis i de flesta tidningarna, SvD, Sydsvenskan, GP, Helsingborgs Dagblad. Aftonbladet skrev lite mer likaså SVT och TV4 både skrev och la ut delar av hans tal på nyheterna.se.

Annonser

Om prestationsprinsen

Prestationsprinsen är vem som helst, flicka, pojke, barn, ungdom,ofta missförstådd. Bloggen vill bidra med lite vuxen ödmjukhet kring våra älskade ungars behov och beteenden, speciellt barn med osynliga funktionsnedsättningar..
Det här inlägget postades i Allmänt, Lärare, pojkkrisen, Politik, Samhälle, skola, Skolan, Utbildning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s